FAQ

Často kladené otázky 

Oprávnenosť

Je potrebné podať žiadosť v rámci konzorcia?

Na žiadosti sa zvyčajne musia podieľať minimálne dvaja žiadatelia, t.j. konzorcium (hlavný žiadateľ a aspoň jeden spolužiadateľ, ktorý nie je prepojeným subjektom alebo pridruženým partnerom).

Výnimkou je výzva Charty základných práv EÚ (CERV-CHAR-LITI), kde sa od hlavného žiadateľa nevyžaduje aby mal partnera.

Vyžaduje sa medzinárodná spolupráca?

Projekty môžu byť vo všeobecnosti národné alebo nadnárodné; avšak Európska komisia kladie dôraz na nadnárodnú spoluprácu a tieto projekty majú vyššiu úspešnosť. Projekty pod Prioritou 1 v rámci CERV-DAPHNE – Boj proti rodovo podmienenému násiliu- musia byť nadnárodné. Výzvy Partnerské mestá (CERV-CITIZENS-TOWNS-TT) Siete miest (CERV–CITIZENS-TOWNS-NT) a Angažovanosť občanov (CERV-CITIZENS-CIV) zahŕňajú len nadnárodné projekty.

Ako dlho by mali trvať projekty CERV?

Vo všeobecnosti projekty trvajú v rozpätí od 12 do 24 mesiacov; u výziev, kde je výška grantu väčšia, napr. Hodnoty Únie (CERV-CITIZENS-VALUES) pre tzv. sprostredkovateľské organizácie regrantingových projektov, je maximálna doba trvania projektov 48 mesiacov. Projekty výzvy Partnerských miest (CERV-CITIZENS-TOWNS-TT) trvajú 6 až 12 mesiacov.

Existujú nejaké požiadavky čo sa týka minimálnej výšky grantu?

Výška grantu je individuálna; pri mnohých výzvach je minimálna výška grantu 100.000 EUR. V prípade výziev ako  sú Partnerské mestá (CERV-CITIZENS-TOWNS-TT), Siete miest (CERV-CITIZENS-TOWNS-NT),  Angažovanosť občanov (CERV-CITIZENS-CIV) a Európska spomienka (CERV-CITIZENS-REM) sa výška grantu odráža od počtu priamych účastníkov a počtu oprávnených krajín na jedno podujatie.

Sú oprávnené aj krajiny, ktoré NIE sú členmi EÚ a podpísali Asociačnú dohodu?

Áno, 3.  krajiny, ktoré podpísali a ratifikovali Asociačnú dohodu s cieľom pripojiť sa k programu CERV, sú teraz oprávnené. Preštudujte si zoznam 3. krajín zapojených do programu CERV, ktorý sa pravidelne aktualizuje: list-3rd-country-participation_cerv_en.pdf

Ich návrh, ak bude vybraný na financovanie, môže byť finančne podporený za predpokladu, že dohoda o pristúpení tretej krajiny nadobudne platnosť pred podpisom grantu.

Výnimkou je pilier 1 –Hodnoty Únie- programu CERV, kde 3. krajiny nie sú oprávnené byť prijímateľmi.

Je možné v rámci programu CERV využívať subdodávky?

Áno, subdodávky by však mali zvyčajne tvoriť obmedzenú časť rozpočtu. Musia ju vykonávať tretie strany (nie jeden z príjemcov/pridružených subjektov) a mala by byť v žiadosti odôvodnená.

Najmä ak subdodávky predstavujú veľké percento celkových oprávnených nákladov, žiadateľ musí v opise projektu – časť B – uviesť solídne a presvedčivé argumenty (napr. vývoj dôležitých IT zložiek nevyhnutných pre realizáciu projektu atď.)

Upozorňujeme, že niektoré činnosti projektu by nemali byť zadávané subdodávateľom, najmä riadenie/koordinácia projektu.

Subdodávatelia nemajú PIC (identifikačný kód účastníka).

Subdodávatelia môžu byť zaregistrovaní v krajinách mimo EÚ, ale potom by mali dodržiavať pravidlá subdodávok (t. j. najlepší pomer ceny a kvality a žiadny konflikt záujmov; žiadne zadávanie úloh koordinátora subdodávateľom). Experti z krajín EÚ by však mali byť zvýhodnení.

Dobrovoľnícka práca

Uplatňovanie ustanovení a pravidiel výzvy: Náklady na dobrovoľníkov „(…) sa však môžu pridať do rozpočtu vo forme vopred stanovených jednotkových nákladov (na dobrovoľníka) (pozri príloha 2a), a tak umožniť využiť prácu dobrovoľníkov na grant (zvýšením sumy úhrady až do výšky 100 % bežných nákladov, t. j. iných kategórií nákladov ako dobrovoľníci). Príspevok EÚ nesmie presiahnuť odhadované oprávnené náklady iné ako náklady na prácu dobrovoľníkov“.

Celkové náklady vykázané v tejto kategórii:

  • nesmú prekročiť maximálnu sumu na dobrovoľníkov na akciu, ktorá zodpovedá 50 % celkových (neoprávnených a oprávnených) nákladov na projekt a príspevkov odhadnutých v návrhu
  • nesmú prekročiť maximálnu sumu na dobrovoľníkov pre každého príjemcu uvedenú v prílohe 2a
  • nesmú spôsobiť, že maximálny príspevok EÚ na náklady bude vyšší ako celkové oprávnené náklady bez dobrovoľníkov
Má v rámci programov CERV finančný príspevok z národných výziev/schém vplyv na oprávnenosť žiadateľa/žiadateľov?

Nie. Skutočnosť, že žiadateľ(ia) dostáva(jú) finančný príspevok z národných výziev/schém, nemá vplyv na oprávnenosť podať žiadosť, ak sú splnené všetky ostatné podmienky oprávnenosti.

Finančné príspevky z iných zdrojov však môžu pokryť len max. 10 % spolufinancovania (pokrytie časti vlastného financovania). Nie je možné získať dvakrát príspevok na rovnaké aktivity z rôznych zdrojov (EÚ, národné výzvy/systémy).

Podávanie projektovej žiadosti

Úlohy v rámci konzorcia

Príjemcovia/Beneficiaries (BEN) sú právne subjekty zapojené do akcie, ktoré sú zmluvnými stranami dohody o grante. Ako signatári dohody o grante sú plne zodpovední voči orgánu poskytujúcemu grant za realizáciu projektu a za dodržiavanie všetkých povinností uvedených v dohode o grante.

Pridružený subjekt/Affiliated entity (AE) je organizácia, ktorá má prepojenie s príjemcom (najmä majetkové alebo právne prepojenie), ktoré NIE JE obmedzené na akciu alebo zriadené výlučne na jej vykonávanie. AE sa zúčastňuje na akcii s podobnými právami a povinnosťami ako príjemcovia (povinnosť vykonávať úlohy akcie a právo účtovať náklady a požadovať príspevky). Keďže pridružené subjekty dostávajú časť grantu, musia spĺňať všetky podmienky výzvy a musia byť validované (rovnako ako príjemcovia).

Prepojení partneri/Associated partners (AP) sú subjekty, ktoré sa zúčastňujú na akcii, ale bez práva účtovať náklady alebo žiadať o príspevky. Keďže sa zúčastňujú bez financovania, nemusia byť validovaní.  Príjemcovia sa môžu rozhodnúť, že uhradia náklady na účastníkov podujatí (napr. pozvať niekoho z prepojených partnerov).

Pozor! AE a AP sa NEPOVAŽUJÚ za príjemcov, pretože nepodpisujú dohodu o grante. Preto sa nezapočítavajú do minimálnych kritérií oprávnenosti pre zloženie konzorcia (ak existuje).

Úlohy koordinátora

V zmysle pokynov  čl. 7 Vzorovej grantovej zmluvy (pozri MGA str. 28) koordinátor nemôže delegovať ani zadávať iným príjemcom alebo tretím stranám (vrátane pridružených subjektov) žiadne úlohy zo zoznamu uvedeného v danom článku, t.j.

(b) Koordinátor musí:

 (i) monitorovať, či sa akcia riadne vykonáva

 (ii) pôsobiť ako sprostredkovateľ všetkej komunikácie medzi konzorciom a orgánom poskytujúcim pomoc, pokiaľ dohoda alebo orgán poskytujúci pomoc neurčí inak, a najmä

  • predkladať záruky predbežného financovania orgánu poskytujúcemu pomoc (ak existujú)
  • vyžiadať a preskúmať všetky požadované dokumenty alebo informácie a overiť ich kvalitu a úplnosť pred ich odovzdaním orgánu poskytujúcemu pomoc
  • predkladať výstupy a správy orgánu poskytujúcemu pomoc
  • informovať orgán poskytujúci pomoc o platbách vykonaných v prospech ostatných príjemcov (správa o rozdelení platieb; ak sa vyžaduje)

iii) rozdeliť platby prijaté od orgánu poskytujúceho pomoc ostatným príjemcom bez neodôvodneného omeškania.

Je potrebné predložiť návrh a jeho prílohy v angličtine?

NIE. Svoj návrh a prílohy môžete predložiť v ktoromkoľvek úradnom jazyku EÚ (abstrakt/súhrn projektu by však mal byť vždy v angličtine). Z dôvodu efektívnosti vám dôrazne odporúčame používať angličtinu pre hlavnú časť žiadosti (časť B). 

Môže sa v rámci programu CERV prekročiť maximálny počet strán návrhu (časť B) stanovený v dokumente výzvy?

NIE. Maximálny počet strán návrhu (časť B) stanovený v dokumente výzvy zabezpečuje rovnaké zaobchádzanie so všetkými žiadateľmi.

Všetky nadbytočné strany zistené systémom sa vymažú. Žiadatelia sa preto musia uistiť, že toto obmedzenie rešpektujú pred konverziou dokumentu časti B žiadosti do formátu PDF.

Aké sú atribúty kvalitného návrhu?
  • jasná a priama odpoveď na ciele výzvy;
  • silné zameranie na otázky, o ktoré je všeobecný záujem na vnútroštátnej úrovni/úrovni EÚ;
  • jasne stanovené prepojenie s politickými prioritami EÚ;
  • jasne definované a realistické ciele projektu, ktoré sa následne premietnu do konkrétnych aktivít podporených jasnou metodikou a do praktických a užitočných výstupov;
  • potenciál mať skutočný vplyv na cieľovú skupinu (cieľové skupiny). Podmienkou na splnenie tejto ambície je dobre definovaný a vhodný výber cieľovej skupiny (cieľových skupín) zo strany projektových partnerov, pričom treba zohľadniť potrebu mať prístup k týmto cieľovým skupinám, aby sa mohli aktívne a zmysluplne zapojiť do prípravy projektu a jeho činností;
  • dobré vyhliadky na udržateľnosť a/alebo dlhodobý vplyv trvajúci aj po skončení financovania EÚ (napr. výsledky projektu majú jasný potenciál, aby ich partneri a iné príslušné cieľové skupiny na vnútroštátnej úrovni/EÚ využívali vo svojej každodennej praxi; zmeny budú mať odozvu aj po skončení projektu);
  • zmysluplné zloženie partnerstva, ktoré je vhodné na dosiahnutie cieľov návrhu, pričom partneri majú skúsenosti v danej oblasti, prístup k cieľovej skupine (cieľovým skupinám) a podporu príslušných verejných orgánov;
  • všetky relevantné prierezové aspekty (napr. dodržiavanie hodnôt EÚ, zásady ochrany detí, hľadisko uplatňovania rodového hľadiska, pravidlá ochrany údajov atď. Preto ich náležité zohľadnenie môže mať skutočný význam a
  • navrhované inovatívne riešenie (t. j. nové alebo alternatívne prístupy k opakujúcim sa alebo novým problémom) alebo pokrývajúce geografické oblasti, v ktorých typ navrhovanej činnosti jednoznačne chýba).
Mohla by jedna organizácia v rámci výziev CERV predložiť dve žiadosti na jednu výzvu?

Vo výzvach na predkladanie návrhov uverejnených v rámci programu Občania, rovnosť, práva a hodnoty (CERV) môže jedna organizácia predložiť alebo sa zúčastniť na 2 (alebo viacerých) projektoch. Takéto organizácie sa však žiadajú, aby venovali pozornosť všetkým možným problémom duplicity, ktoré by mohli vzniknúť, a aby sa uistili, že majú dostatočné prevádzkové a finančné kapacity na realizáciu oboch projektov v prípade, že budú oba vybrané na financovanie.

Existujú vzory príloh k časti B?

Dostupné šablóny sú pre nasledovné prílohy:

  • podrobná tabuľka rozpočtu (šablóna je k dispozícii v systéme na predkladanie návrhov na portáli
  • treba ju opätovne nahrať vyplnenú vo formáte xlsx)
  • zoznam predchádzajúcich projektov (kľúčové projekty za posledné 4 roky financované zo zdrojov EÚ) (vzor je k dispozícii na konci formulára časti B).

Všetky ostatné prílohy (životopisy, podporné listy, výročné správy, politika ochrany detí…) môžu byť predložené vo forme, ktorú si zvolí žiadateľ. Pokiaľ ide o jazyk, návrh môže byť vypracovaný v ktoromkoľvek z úradných jazykov EÚ s výnimkou abstraktu/zhrnutia projektu, ktorý musí byť predložený v angličtine.

Podporné dokumenty: Výročná správa

Ak nie je v dokumente výzvy uvedené inak, hlavný žiadateľ musí predložiť výročnú správu, v ktorej opíše svoju činnosť za rok predchádzajúci roku podania žiadosti (alebo za posledný dostupný rok). Verejné orgány sú od tejto povinnosti oslobodené. Ostatní žiadatelia (partneri) môžu predložiť svoju výročnú správu, ak si to želajú.

Podporné dokumenty: Zoznam predchádzajúcich projektov

Hlavný žiadateľ/koordinátor musí predložiť zoznam kľúčových predchádzajúcich projektov realizovaných za posledné 4 roky. V prípade partnerských organizácií sa to avšak odporúča (najmä ak majú skúsenosti s realizáciou projektov v danej/podobnej oblasti.)

Podporné dokumenty: Životopisy

Žiadatelia (členovia konzorcií) musia poskytnúť životopisy hlavného projektového tímu ako povinnú prílohu. Životopisy by mali byť spojené do jedného dokumentu vo formáte PDF. V prípade, že kľúčový personál ešte nebol prijatý do zamestnania, mal by sa namiesto toho poskytnúť opis pracovných pozícií.
Pre životopisy nie je k dispozícii žiadna šablóna. Uchádzači preto môžu použiť životopis Europass alebo akýkoľvek iný formát životopisu.
Odporúčame uchádzačom, aby životopisy, ako aj všetky ostatné prílohy predkladali v angličtine. Napriek tomu ich možno predložiť aj v ktoromkoľvek úradnom jazyku EÚ.

Centrálna validačná služba

Kedy a ako sa overuje finančná kapacita?

Kontrola finančnej kapacity sa vykonáva len v prípade, že je návrh vybraný na financovanie. Zvyčajne sa vykonáva u všetkých koordinátorov s výnimkou verejných orgánov (subjektov zriadených ako verejný orgán podľa vnútroštátneho práva vrátane miestnych, regionálnych alebo vnútroštátnych orgánov) a medzinárodných organizácií. Okrem toho sa nevyžaduje, ak výška požadovaného grantu na projekt nepresahuje 60 000 EUR.V prípade potreby sa môže vykonať aj pre pridružené subjekty. Pred prípravou dohody o grante Komisia osloví žiadateľov so zoznamom dokumentov, ktoré majú predložiť.

Ako dlho trvá overenie môjho bankového účtu/právnickej osoby?

Validácia vášho bankového účtu/právnickej osoby by nemala trvať dlhšie ako päť pracovných dní.

Kto je LEAR?

Ide o zástupcu/zástupkyňu vymenovaného/vymenovanej právnym subjektom (skratka pochádza z anglického názvu Legal entity appointed representative).
Postup:

  1. Určite osobu vo vašej organizácii, ktorá bude konať ako LEAR, a právneho zástupcu, ktorý ju vymenuje.
    Osoba, ktorá pôvodne zaregistrovala organizáciu v registri účastníkov (samoregistrujúci sa), dostane od centrálnej validačnej služby oznámenie o začatí postupu vymenovania LEAR.
  2. V registri účastníkov zakódujte meno a kontaktné údaje LEAR a právneho zástupcu, ktorý ich vymenúva.
    Na tento účel musí samoregistrujúci sa účastník prejsť do časti Moje organizácie > Akcie > Upraviť organizáciu.

Register účastníkov potom vygeneruje potrebné dokumenty na podpis:

  • LEAR menovací dekrét a úloha a povinnosti LEAR (vygenerované ako jeden dokument).
  • vyhlásenie o súhlase s podmienkami portálu.
    Upozorňujeme, že registrácia a validácia vašej organizácie je nevyhnutnou podmienkou pre validáciu vášho LEAR.

Horizontálne témy

Ak organizácia pracuje s mladými ľuďmi vo veku 18 - 29 rokov, musí predložiť politiku ochrany detí?

Nie. V prípade, že organizácia pracuje s mladými ľuďmi vo veku 18-29 rokov, Politika ochrany detí nie je potrebná, pretože za deti sa považujú osoby mladšie ako 18 rokov.  Upozorňujeme, že pojmy mládež, dospievajúci alebo mladí ľudia bez spresnenia veku sú pomerne vágne. Preto sa žiadateľom odporúča, aby v abstrakte a v celom návrhu jasne špecifikovali cieľovú vekovú skupinu.

Prečo sa odporúča do návrhu začleniť rodové hľadisko?

Upozorňujeme, že DG Justice revidovalo svoju metodiku hodnotenia a všetky kritériá (relevantnosť, kvalita a dopad) boli posúdené z hľadiska rodovej rovnosti. Vaša pozornosť venovaná rodovým aspektom má teda pozitívny vplyv na bodové hodnotenie, ktoré ste v hodnotení získali. Návrhy, ktoré zahŕňajú rodové hľadisko, sa tiež považujú za kvalitnejšie a odporúčame vám, aby ste zohľadnili rodové rozdiely pri vypracúvaní každej časti vášho návrhu (analýza potrieb, cieľová skupina, riziká, vplyv, komunikácia atď…).

Výročnú správu opisujúcu činnosť žiadateľa v roku predchádzajúcom roku podania žiadosti (alebo v poslednom dostupnom roku) musí predložiť hlavný žiadateľ. Verejné orgány sú od tejto povinnosti oslobodené. Ostatní žiadatelia (partneri) môžu predložiť svoju výročnú správu, ak si to želajú.

Finančné náležitosti

O aké typy grantov ide z finančného a rozpočtového hľadiska?

Ide o paušálne granty typu I (výška grantu stanovená Európskou komisiou a odráža sa od 2 parametrov: počet podujatí a účastníkov) alebo typu II (grant založený na odhadoch organizácie, výšku stanoví orgán poskytujúci pomoc na základe odhadovaného rozpočtu projektu a miery financovania vo výške 90%).

Výnimkou je pilier 1 –Hodnoty Únie- programu CERV: granty sú založené na kombinácii skutočných nákladov (skutočné náklady s prvkami jednotkových nákladov a paušálnych sadzieb). To znamená, že sa z neho budú uhrádzať len určité druhy nákladov (oprávnené náklady) a náklady, ktoré skutočne vznikli v rámci vášho projektu (NIE rozpočtované náklady).

Je k dispozícii predfinancovanie/poskytujú sa zálohové platby?

Po podpise grantu obvykle dostane žiadateľ predfinancovanie, aby mohol začať pracovať na projekte (zvyčajne vo výške 60 až 80 % maximálnej sumy grantu, výnimočne menej alebo žiadne predfinancovanie). Predbežné financovanie bude vyplatené 30 dní od nadobudnutia účinnosti/finančnej záruky (ak sa vyžaduje) – podľa toho, čo nastane neskôr.

Výnimkou je výzva Partnerských miest (CERV-CITITENS-TOWNS-TT), pri ktorej sa neposkytuje žiadne predfinancovanie.

Kedy príde dofinancovanie (tzv. refundácia, t.j. zvyšných 20 % alebo 40% grantu závisiac od danej výzvy)?

Správu by ste mali začať pripravovať v systéme riadenia grantov hneď po otvorení pravidelného reportingu na konci každého obdobia podávania správ (lehota na predloženie je zvyčajne 60 dní). Keď orgán poskytujúci grant schváli platbu, dlžná suma bude vyplatená koordinátorovi (do 90 dní od prijatia správy). Podrobnejšie informácie nájdete na tomto webovom prepojení: Reports & payment requests – Online Manual – Funding Tenders Opportunities (europa.eu)

Čo zahŕňajú prezentované personálne náklady pri paušálnych grantoch typu II a pri grantoch založených na skutočných nákladoch?

Ide o celkové náklady, ktoré pokrývajú všetky relevantné personálne výdavky, ako sú mzdy, odvody a súvisiace náklady v súlade so všeobecnými podmienkami  oprávnenosti stanovenými vo Výzve.

Grantová Zmluva

Kedy sa vyžaduje dodatok ku grantovej zmluve?

Dodatok ku grantovej zmluve (GA) sa vyžaduje v nasledovných situáciách:

  • Pridanie/odstránenie príjemcov: Zmeny subjektov zapojených do projektu.
  • Zmena koordinátora: Vyžaduje sa dodatok, ak sa zmení hlavný žiadateľ.
  • Úprava rozpočtu: Významné prerozdelenie rozpočtu alebo nové rozpočtové položky si vyžadujú dodatok. Bližšie informácie nájdete na  našom webe pod sekciou Implementujem projekt
Scroll to Top