Výzva Partnerské mestá Town twinning
Témy a priority – ciele
- podpora výmenných aktivít medzi občanmi rôznych krajín;
- poskytnutie praktickej skúsenosti s bohatstvom a rozmanitosťou spoločného dedičstva Únie;
- zaručenie mierových vzťahov medzi Európanmi a zabezpečenie ich aktívnej účasti na miestnej úrovni;
- posilnenie vzájomného porozumenia a priateľstva medzi európskymi občanmi;
- podpora spolupráce medzi obcami a výmena osvedčených postupov;
- podpora dobrej správy vecí verejných na miestnej úrovni a
- posilnenie úlohy miestnych a regionálnych orgánov v procese európskej integrácie.
Témy a priority – rozsah
- Budovanie solidarity: projekty Partnerstiev miest pomôžu prekonať predsudky vo vnímaní jednotlivých štátov tým, že podporia vzájomné porozumenie a vytvoria fóra, na ktorých sa bude môcť konštruktívne diskutovať o spoločných riešeniach.
- Diskusie o budúcnosti Európy: diskusie by mali vychádzať z konkrétnych úspechov EÚ a zo skúseností z histórie a z európskej integrácie. Mali by sa tiež zamyslieť nad súčasnými trendmi a umožniť účastníkom spochybniť euroskepticizmus a navrhnúť možné patrenia, ktoré by EÚ mohla prijať na podporu pocitu spolupatričnosti k Európe.
- Podpora aktívneho zapojenia občanov do demokratických procesov vrátane detí v témach, ktoré sa ich týkajú.
- Podpora informovanosti a budovanie vedomostí o občianskych právach EÚ, voľnom pohybe osôb a súvisiacich spoločných európskych hodnotách a spoločných demokratických normách, aby sa stali pre občanov EÚ hmatateľnejšími.
- Projekty sa môžu týkať aj preventívnych aktivít a zvyšovania povedomia miest a miestnych orgánov v oblasti domáceho násilia, ako aj akejkoľvek formy násilia páchaného na deťoch vrátane (kyber)šikanovania a obťažovania.
- Projekty môžu tiež podporovať povedomie o význame demokratickej účasti občanov prostredníctvom kultúrnych aktivít, a to aj tak, že sa inšpirujú iniciatívou Nový európsky Bauhaus alebo s ňou súvisia
Činnosti, ktoré možno financovať
workshopy, semináre, konferencie, vzdelávacie aktivity, stretnutia expertov, webináre, aktivity na zvyšovanie povedomia, kultúrne podujatia, festivaly, výstavy, zhromažďovanie a konzultácie údajov ( rozdelených podľa pohlavia), rozvoj, výmena a šírenie osvedčených postupov medzi verejnými orgánmi a organizáciami občianskej spoločnosti, vývoj komunikačných nástrojov a využívanie sociálnych médií.
Podporujú sa najmä projekty, ktoré sú prospešné nielen pre priamych účastníkov, ale aj pre občanov zúčastnených obcí. Pri navrhovaní a realizácii projektových aktivít by sa malo zohľadniť hľadisko rodovej rovnosti, aby sa zabezpečilo, že aktivity budú prístupné ženám a mužom za rovnakých podmienok a že sa na nich budú môcť zúčastňovať ženy aj muži.
Dostupný rozpočet
5 000 000 Eur
Harmonogram a termíny (orientačné) | |
Otvorenie výzvy | 09.04.2025 |
Termín na predloženie | 17. september 2025 – 17:00 SEČ (Brusel) |
Hodnotenie | september 2025 – február 2026 |
Informácie o výsledkoch hodnotenia | Marec 2026 |
Podpis Grantovej Zmluvy | Jún 2026 |
Oprávnení účastníci (oprávnené krajiny)
Žiadatelia musia:
- byť právnickými subjektmi (verejnými alebo súkromnými);
- mať sídlo v jednej z oprávnených krajín, t. j:
- v členských štátoch EÚ (vrátane zámorských krajín a území);
- krajiny mimo EÚ: krajiny pridružené k programu CERV alebo krajiny, ktoré sú v procese rokovaní o Asociačnej dohode (Association Agreement) a v ktorých dohoda nadobudne platnosť pred podpisom grantu (k februáru 2025 sú to nasledujúce krajiny: Albánsko, Bosna a Hercegovina, Čierna Hora, Kosovo, Srbsko a Ukrajina).
Ďalšie podmienky oprávnenosti:
- Hlavný žiadateľ a jeho pridružený partner (partneri) musia byť verejným orgánom alebo neziskovou organizáciou právneho charakteru s oficiálnym sídlom v jednej z oprávnených krajín.
- Musia to byť mestá/obce a/alebo iné úrovne miestnych orgánov alebo ich partnerské výbory alebo iné neziskové organizácie zastupujúce miestne orgány.
- Projekt musí byť nadnárodný a musia sa na ňom podieľať obce z najmenej dvoch oprávnených krajín, z ktorých aspoň jedna je členským štátom EÚ.
- Činnosti sa musia realizovať v ktorejkoľvek z oprávnených krajín, ktoré sa na projekte podieľajú.
- Podujatia musia zahŕňať minimálne 50 priamych účastníkov, z ktorých minimálne 25 účastníkov tvoria “pozvaní medzinárodní účastníci”.
- Projekty budú musieť preukázať konkrétnu pridanú hodnotu v opise činností (napr. inovácie, osvedčené postupy).
- Opakujúce sa žiadosti, ktoré predkladá ten istý žiadateľ, by mali preukázať pridanú hodnotu novej činnosti/pokračovania činnosti.
*Medzinárodné organizácie sú oprávnené
*Fyzické osoby nie sú oprávnené
*on-line aktivity nie sú oprávnené!
Maximálna výška grantu a doba trvania
Grant bude jednorazový. To znamená, že sa z neho uhradí fixná suma na základe paušálnej sumy alebo financovania, ktoré nie je viazané na náklady. Výšku stanoví orgán poskytujúci pomoc na základe variabilných súm, ktoré vopred stanovil, a odhadov uvedených príjemcami v ich rozpočte projektu.
- Rozpočet projektu sa bude pravdepodobne pohybovať v rozmedzí od 8 455 EUR do 50 745 EUR na projekt.
Projekty by zvyčajne mali trvať 6 až 12 mesiacov.
Prípustnosť a dokumenty
Návrhy musia byť predložené elektronicky prostredníctvom elektronického systému na predkladanie návrhov na portáli Funding and Tenders (prístupný cez stránku Topic v časti Search Funding & Tenders). Predkladanie návrhov v papierovej forme NIE JE možné.
- Časť A formulára žiadosti – obsahuje administratívne informácie o účastníkoch (budúci koordinátor, príjemcovia a pridružené subjekty) a súhrnný rozpočet projektu (vyplňuje sa priamo online).
- časť B formulára žiadosti – obsahuje technický opis projektu (treba ho stiahnuť zo systému na predkladanie žiadostí na portáli, vyplniť a potom skompilovať a znovu nahrať), max 40 strán.
- nástroj KPI (vyplní sa priamo online), ktorá obsahuje ďalšie údaje o projekte vrátane povinných ukazovateľov.
Povinné prílohy a podporné dokumenty (nahrajú sa do systému):
- Podrobná tabuľka rozpočtu (šablóna je k dispozícii na stiahnutie z portálu Funding and Tenders, je potrebné vyplniť ju, skompilovať a opätovne nahrať).
- Zoznam predchádzajúcich projektov (kľúčové projekty za posledné 4 roky) (vzor je k dispozícii v časti B). Neplatí pre novozaložené organizácie.
- Podporný list podpísaný samosprávou (platí pre žiadateľov a partnerov v kategórii “Nezisková organizácia zastupujúca miestny orgán”). Dokument musí byť predložený najneskôr vo fáze GAP (príprava grantovej zmluvy).
- V prípade všetkých účastníkov, ktorí realizujú činnosti zahŕňajúce deti (mládež mladšiu ako 18 rokov): verejné subjekty musia podpísať a pripojiť čestné vyhlásenie (vzor dosstupný); súkromné neziskové subjekty musia predložiť svoju politiku ochrany detí zahŕňajúcu štyri oblasti opísané v štandardoch na ochranu detí Keeping Children Safe.
Výstupy
Aktivity projektu musia byť organizované ako jeden pracovný balík (WP) (Náklady na koordináciu a riadenie tohto pracovného balíka 1 by nemali byť vyššie ako 10 % celkových nákladov)
- Jeden pracovný balík by mal zodpovedať jednému alebo viacerým podujatiam uvedeným vo formulári žiadosti. Použite jeden pracovný balík na celkové trvanie činnosti a jeden výstup na každé podujatie.
- Celkovo budete mať 1 pracovný balík a 2 alebo viac výstupov podľa počtu podujatí. Výstupy sa musia predložiť po skončení každého podujatia.
1 pracovný balík = 1 alebo viac podujatí = jedna alebo viacero aktivít
- Výstupy pracovného balíka musia obsahovať Opisný hárok podujatia (Event Description Sheet) na každé podujatie (povinný dokument). Hárky s popisom podujatia musia byť zverejnené na webovom sídle obce/koordinátora vybraných projektov a môžu obsahovať aj programy alebo zápisnice zo stretnutí, hodnotiace správy a/alebo správy o kontrole kvality, súbor ukazovateľov na hodnotenie aktivít a ich dopadu, koncepčné/plánovacie správy, brožúry, odporúčania a iné strategické dokumenty, ktoré obsahujú závery aktivít.
- Pri každom podujatí by mala byť k dispozícii podpísaná a datovaná prezenčná listina, ako aj doklad o ceste a diétach všetkých medzinárodných účastníkov, ktorý by mal uchovávať koordinátor projektu pre prípadné kontroly a audity zo strany útvarov EÚ, ako sa uvádza v článku 25 dohody o grante.
- Podujatie je jedna alebo séria činností, ktoré sa nemusia uskutočniť v ten istý deň a ktorých cieľom je zhromaždiť ľudí s priamou a overiteľnou účasťou cieľovej skupiny na diskusiu o vopred určenej téme.
Dvojité financovanie nie je povolené. Preto sa priami účastníci môžu započítať len raz za celé podujatie v rámci toho istého pracovného balíka, aj keď sa zúčastňujú na viacerých aktivitách.
Špecifické pravidlá oprávnenosti nákladov pre túto výzvu
- Paušálna suma musí byť vypočítaná v súlade s metodikou uvedenou v rozhodnutí o paušálnej sume a s použitím podrobnej rozpočtovej tabuľky/kalkulačky;
- pri výpočte paušálnej sumy by sa mali dodržiavať tieto podmienky: počet pozvaných medzinárodných účastníkov (počet účastníkov z pridružených partnerov, ktorí cestujú z jednej krajiny do druhej, v ktorej sa koná podujatie Partnerstiev miest).
Po podpise grantu NIE je k dispozícii žiadne predfinancovanie (zálohová platba). Vyplatenie zostatku (Payment of balance): na konci projektu sa vypočíta konečná výška grantu a táto suma sa prevedie na účet hlavného žiadateľa
Vzhľadom k tomu, že ide o tzv. mono-beneficiary grant, finančné prostriedky dostane len hlavný žiadateľ a jeho partneri (napr. pridružené obce) nemajú nárok na financie z grantu. Hlavný žiadateľ môže pokryť ich náklady na cestovanie, ubytovanie a stravu.
Znenie výzvy v anglickom jazyku