Výzva Partnerské mestá Town twinning

Témy a priority – ciele 

  • podpora výmenných aktivít medzi občanmi rôznych krajín;
  • poskytnutie praktickej skúsenosti s bohatstvom a rozmanitosťou spoločného dedičstva Únie;
  • zaručenie mierových vzťahov medzi Európanmi a zabezpečenie ich aktívnej účasti na miestnej úrovni;
  • posilnenie vzájomného porozumenia a priateľstva medzi európskymi občanmi;
  • podpora spolupráce medzi obcami a výmena osvedčených postupov;
  • podpora dobrej správy vecí verejných na miestnej úrovni a
  • posilnenie úlohy miestnych a regionálnych orgánov v procese európskej integrácie.

Témy a priority – rozsah

  • Budovanie solidarity: projekty Partnerstiev miest pomôžu prekonať predsudky vo vnímaní jednotlivých štátov tým, že podporia vzájomné porozumenie a vytvoria fóra, na ktorých sa bude môcť konštruktívne diskutovať o spoločných riešeniach.
  • Diskusie o budúcnosti Európy: diskusie by mali vychádzať z konkrétnych úspechov EÚ a zo skúseností z histórie a z európskej integrácie. Mali by sa tiež zamyslieť nad súčasnými trendmi a umožniť účastníkom spochybniť euroskepticizmus a navrhnúť možné patrenia, ktoré by EÚ mohla prijať na podporu pocitu spolupatričnosti k Európe.
  • Podpora aktívneho zapojenia občanov do demokratických procesov vrátane detí v témach, ktoré sa ich týkajú.
  • Podpora informovanosti a budovanie vedomostí o občianskych právach EÚ, voľnom pohybe osôb a súvisiacich spoločných európskych hodnotách a spoločných demokratických normách, aby sa stali pre občanov EÚ hmatateľnejšími.
  • Projekty sa môžu týkať aj preventívnych aktivít a zvyšovania povedomia miest a miestnych orgánov v oblasti domáceho násilia, ako aj akejkoľvek formy násilia páchaného na deťoch vrátane (kyber)šikanovania a obťažovania.
  • Projekty môžu tiež podporovať povedomie o význame demokratickej účasti občanov prostredníctvom kultúrnych aktivít, a to aj tak, že sa inšpirujú iniciatívou Nový európsky Bauhaus alebo s ňou súvisia

Činnosti, ktoré možno financovať

  • workshopy, semináre, konferencie, vzdelávacie aktivity, stretnutia expertov, webináre, aktivity na zvyšovanie povedomia, kultúrne podujatia, festivaly, výstavy, zhromažďovanie a konzultácie údajov ( rozdelených podľa pohlavia), rozvoj, výmena a šírenie osvedčených postupov medzi verejnými orgánmi a organizáciami občianskej spoločnosti, vývoj komunikačných nástrojov a využívanie sociálnych médií.

    Podporujú sa najmä projekty, ktoré sú prospešné nielen pre priamych účastníkov, ale aj pre občanov zúčastnených obcí. Pri navrhovaní a realizácii projektových aktivít by sa malo zohľadniť hľadisko rodovej rovnosti, aby sa zabezpečilo, že aktivity budú prístupné ženám a mužom za rovnakých podmienok a že sa na nich budú môcť zúčastňovať ženy aj muži.

Dostupný rozpočet

5 000 000 Eur

Harmonogram a termíny (orientačné)
Otvorenie výzvy09.04.2025
Termín na predloženie17. september 2025 – 17:00 SEČ (Brusel)
Hodnotenieseptember 2025 – február 2026
Informácie o výsledkoch hodnoteniaMarec 2026
 Podpis Grantovej Zmluvy Jún 2026

Oprávnení účastníci (oprávnené krajiny)

Žiadatelia musia:

  • byť právnickými subjektmi (verejnými alebo súkromnými);
  • mať sídlo v jednej z oprávnených krajín, t. j:
  • v členských štátoch EÚ (vrátane zámorských krajín a území);
  • krajiny mimo EÚ: krajiny pridružené k programu CERV alebo krajiny, ktoré sú v procese rokovaní o Asociačnej dohode (Association Agreement) a v ktorých dohoda nadobudne platnosť pred podpisom grantu (k februáru 2025 sú to nasledujúce krajiny: Albánsko, Bosna a Hercegovina, Čierna Hora, Kosovo, Srbsko a Ukrajina).

Ďalšie podmienky oprávnenosti:

  • Hlavný žiadateľ a jeho pridružený partner (partneri) musia byť verejným orgánom alebo neziskovou organizáciou právneho charakteru s oficiálnym sídlom v jednej z oprávnených krajín.
  • Musia to byť mestá/obce a/alebo iné úrovne miestnych orgánov alebo ich partnerské výbory alebo iné neziskové organizácie zastupujúce miestne orgány.
  • Projekt musí byť nadnárodný a musia sa na ňom podieľať obce z najmenej dvoch oprávnených krajín, z ktorých aspoň jedna je členským štátom EÚ.
  • Činnosti sa musia realizovať v ktorejkoľvek z oprávnených krajín, ktoré sa na projekte podieľajú.
  • Podujatia musia zahŕňať minimálne 50 priamych účastníkov, z ktorých minimálne 25 účastníkov tvoria “pozvaní medzinárodní účastníci”.
  • Projekty budú musieť preukázať konkrétnu pridanú hodnotu v opise činností (napr. inovácie, osvedčené postupy).
  • Opakujúce sa žiadosti, ktoré predkladá ten istý žiadateľ, by mali preukázať pridanú hodnotu novej činnosti/pokračovania činnosti.

*Medzinárodné organizácie sú oprávnené

*Fyzické osoby nie sú oprávnené

*on-line aktivity nie sú oprávnené!

Maximálna výška grantu a doba trvania

  • Grant bude jednorazový. To znamená, že sa z neho uhradí fixná suma na základe paušálnej sumy alebo financovania, ktoré nie je viazané na náklady. Výšku stanoví orgán poskytujúci pomoc na základe variabilných súm, ktoré vopred stanovil, a odhadov uvedených príjemcami v ich rozpočte projektu.

  • Rozpočet projektu sa bude pravdepodobne pohybovať v rozmedzí od 8 455 EUR do      50 745 EUR na projekt.
  • Projekty by zvyčajne mali trvať 6 až 12 mesiacov.

Prípustnosť a dokumenty

Návrhy musia byť predložené elektronicky prostredníctvom elektronického systému na predkladanie návrhov na portáli Funding and Tenders (prístupný cez stránku Topic v časti Search Funding & Tenders). Predkladanie návrhov v papierovej forme NIE JE možné.

  • Časť A formulára žiadosti – obsahuje administratívne informácie o účastníkoch (budúci koordinátor, príjemcovia a pridružené subjekty) a súhrnný rozpočet projektu (vyplňuje sa priamo online).
  • časť B formulára žiadosti – obsahuje technický opis projektu (treba ho stiahnuť zo systému na predkladanie žiadostí na portáli, vyplniť a potom skompilovať a znovu nahrať), max 40 strán.
  • nástroj KPI  (vyplní sa priamo online), ktorá obsahuje ďalšie údaje o projekte vrátane povinných ukazovateľov.

Povinné prílohy a podporné dokumenty (nahrajú sa do systému):

  • Podrobná tabuľka rozpočtu (šablóna je k dispozícii na stiahnutie z portálu Funding and Tenders, je potrebné vyplniť ju, skompilovať a opätovne nahrať).
  • Zoznam predchádzajúcich projektov (kľúčové projekty za posledné 4 roky) (vzor je k dispozícii v časti B). Neplatí pre novozaložené organizácie.
  • Podporný list podpísaný samosprávou (platí pre žiadateľov a partnerov v kategórii “Nezisková organizácia zastupujúca miestny orgán”). Dokument musí byť predložený najneskôr vo fáze GAP (príprava grantovej zmluvy).
  • V prípade všetkých účastníkov, ktorí realizujú činnosti zahŕňajúce deti (mládež mladšiu ako 18 rokov): verejné subjekty musia podpísať a pripojiť čestné vyhlásenie (vzor dosstupný); súkromné neziskové subjekty musia predložiť svoju politiku ochrany detí zahŕňajúcu štyri oblasti opísané v štandardoch na ochranu detí Keeping Children Safe.

Výstupy

Aktivity projektu musia byť organizované ako jeden pracovný balík (WP) (Náklady na koordináciu a riadenie tohto pracovného balíka 1 by nemali byť vyššie ako 10 % celkových nákladov)

  • Jeden pracovný balík by mal zodpovedať jednému alebo viacerým podujatiam uvedeným vo formulári žiadosti. Použite jeden pracovný balík na celkové trvanie činnosti a jeden výstup na každé podujatie.
  • Celkovo budete mať 1 pracovný balík a 2 alebo viac výstupov podľa počtu podujatí. Výstupy sa musia predložiť po skončení každého podujatia.

1 pracovný balík = 1 alebo viac podujatí = jedna alebo viacero aktivít

  • Výstupy pracovného balíka musia obsahovať Opisný hárok podujatia (Event Description Sheet) na každé podujatie (povinný dokument). Hárky s popisom podujatia musia byť zverejnené na webovom sídle obce/koordinátora vybraných projektov a môžu obsahovať aj programy alebo zápisnice zo stretnutí, hodnotiace správy a/alebo správy o kontrole kvality, súbor ukazovateľov na hodnotenie aktivít a ich dopadu, koncepčné/plánovacie správy, brožúry, odporúčania a iné strategické dokumenty, ktoré obsahujú závery aktivít.
  • Pri každom podujatí by mala byť k dispozícii podpísaná a datovaná prezenčná listina, ako aj doklad o ceste a diétach všetkých medzinárodných účastníkov, ktorý by mal uchovávať koordinátor projektu pre prípadné kontroly a audity zo strany útvarov EÚ, ako sa uvádza v článku 25 dohody o grante.
  • Podujatie je jedna alebo séria činností, ktoré sa nemusia uskutočniť v ten istý deň a ktorých cieľom je zhromaždiť ľudí s priamou a overiteľnou účasťou cieľovej skupiny na diskusiu o vopred určenej téme.

Dvojité financovanie nie je povolené. Preto sa priami účastníci môžu započítať len raz za celé podujatie v rámci toho istého pracovného balíka, aj keď sa zúčastňujú na viacerých aktivitách.

Špecifické pravidlá oprávnenosti nákladov pre túto výzvu

  • Paušálna suma musí byť vypočítaná v súlade s metodikou uvedenou v rozhodnutí o paušálnej sume a s použitím podrobnej rozpočtovej tabuľky/kalkulačky;
  • pri výpočte paušálnej sumy by sa mali dodržiavať tieto podmienky: počet pozvaných medzinárodných účastníkov (počet účastníkov z pridružených partnerov, ktorí cestujú z jednej krajiny do druhej, v ktorej sa koná podujatie Partnerstiev miest).
  • Po podpise grantu NIE je k dispozícii žiadne predfinancovanie (zálohová platba). Vyplatenie zostatku (Payment of balance): na konci projektu sa vypočíta konečná výška grantu a táto suma sa prevedie na účet hlavného žiadateľa

Vzhľadom k tomu, že ide o tzv. mono-beneficiary grant, finančné prostriedky dostane len hlavný žiadateľ a jeho partneri (napr. pridružené obce) nemajú nárok na financie z grantu. Hlavný žiadateľ môže pokryť ich náklady na cestovanie, ubytovanie a stravu.

 

Znenie výzvy v anglickom jazyku

Scroll to Top