Výzva Práva dieťaťa a účasť detí CERV-2025-CHILD

Témy a priority 

  1. Práva detí v digitálnej ére
  2. Angažovanosť a účasť detí
  3. Začlenenie práv dieťaťa do opatrení na národnej a miestnej úrovni

Priorita 1: Podpora digitálnej gramotnosti detí

  • zručnosti potrebné na bezpečnú a zodpovednú orientáciu v digitálnom svete (rozpoznávať potenciálne riziká, ako je kyberšikana, dezinformácie, zavádzajúce obchodné praktiky, nastavenie ochrany súkromia, uvedomovať si nevhodný alebo škodlivý obsah vrátane násilia, nenávistných prejavov alebo online groomingu.
  • Práca s deťmi s cieľom pomôcť im kriticky vyhodnocovať dezinformácie a falošné správy je kľúčová pre prevenciu šírenia nepravdivých informácií.
  • Formálne alebo neformálne vzdelávacie prostredie.
  • Osobitná pozornosť by sa mala venovať deťom zo znevýhodneného a zraniteľného prostredia alebo deťom ohrozeným diskrimináciou, ktoré môžu čeliť ďalším výzvam pri prístupe k digitálnemu prostrediu a bezpečnej navigácii v ňom.

Priorita 2:

  • Deti chcú prispievať k diskusiám a rozhodnutiam prijímaným v miestnych a národných radách, chcú sa cítiť zahrnuté do týchto rozhovorov a byť informované o tom, ako ich vyjadrenia ovplyvňujú situáciu/ prispievajú k zmene.

Priorita 3:

  • Začlenenie práv dieťaťa do všetkých relevantných oblastí politiky a praxe a zabezpečenie uprednostňovania jeho záujmov vo všetkých sektoroch a inštitúciách je nevyhnutné na dosiahnutie celkových cieľov stratégie EÚ v oblasti práv dieťaťa.

Činnosti, ktoré možno financovať (rozsah):

Činnosti by sa mali navrhovať, spoluvytvárať a vykonávať s deťmi, aby boli aktivity dobre prispôsobené potrebám detí.

Priorita 1 – Práva detí v digitálnom veku

  • Vývoj vzdelávacích nástrojov a programov v oblasti digitálnej gramotnosti v spolupráci s deťmi na podporu online bezpečnosti, ochrany súkromia, mediálnej gramotnosti a zodpovedného využívania digitálnych služieb;
  • školenia a tvorba školiacich a poradenských materiálov pre deti, rodičov, opatrovníkov a odborníkov v oblasti vzdelávania;
  • rozvoj, posilnenie a propagácia programov mediálnej gramotnosti na boj proti dezinformáciám;
  • vypracovanie zdrojov na informovanie, školenie a zvyšovanie povedomia poskytovateľov digitálnych služieb o zodpovednosti platforiem a etických povinnostiach v súvislosti s ochranou práv detí;
  • rozvoj advokačných aktivít po konzultácii s deťmi s cieľom zabezpečiť, aby sa ich záujmy a potreby uprednostňovali v digitálnych politikách.

Cieľom tejto priority nie je výskum ani vývoj technologických nástrojov (napr. aplikácií, platforiem, softvéru, hier alebo nástrojov umelej inteligencie).

Priorita 2 – Zapojenie a účasť detí

  • Zvyšovanie informovanosti o účasti detí vrátane osobitných zasadnutí pre vnútroštátne a miestne orgány, ktoré spoločne navrhli a spoluorganizovali deti;
  • odborná príprava a tvorba vzdelávacích a poradenských materiálov pre odborníkov na podporu a uľahčenie rozvoja mechanizmov účasti detí;
  • odborná príprava a tvorba poradenských materiálov pre deti o presadzovaní záujmov a demokratickej účasti vrátane účasti vo voľbách;
  • návrh, implementácia a testovanie mechanizmov detskej participácie v školách, mestských radách, detských poradných zboroch, ktoré majú jasné hodnotenie vplyvu detského hlasu;
  • vytvorenie krátkodobých, strednodobých a dlhodobých stratégií účasti detí na miestnej a národnej úrovni;
  • vytvorenie konzultačných mechanizmov s deťmi na miestnej úrovni s miestnymi orgánmi. Takéto mechanizmy by mali mať zabudované jasné procesy spätnej väzby.

Priorita 3

  • Vzájomné učenie sa, školenia, výmena osvedčených postupov, spolupráca a vytváranie sietí
  • šírenie informácií, komunikácia a zvyšovanie povedomia vrátane sociálnych sietí alebo tlačových kampaní;
  • budovanie kapacít a školiace aktivity národných, regionálnych a miestnych orgánov;
  • vzdelávacie aktivity a zvyšovanie povedomia detí;
  • žiadosť a vykonávanie protokolov, vývoj pracovných metód a nástrojov;
  • vývoj metodík zberu údajov, cvičení s údajmi a ich šírenia (výlučne pre čiastkovú prioritu týkajúcu sa údajov).

Všeobecne platí:

  • Žiadatelia by mali vypracovať a do svojho projektu zahrnúť rodovú analýzu, ktorá mapuje potenciálne rôzne vplyvy projektu a jeho činností na deti, a to aj z rodového hľadiska.
  • Ukazovatele by mali byť stanovené podľa veku cieľovej skupiny (cieľových skupín) a rozdelené podľa pohlavia. V žiadostiach by sa malo uviesť, koľko detí (chlapcov a dievčat mladších ako 18 rokov) bude mať z projektu priamy osoh.

Dostupný rozpočet

Priorita 1                                          9 000 000,00 €
Priorita 2                                            5 000 000,00 €
Priorita 3                                          3 000 000,00 €
Spolu na Výzvu                                           17 000 000 €
Harmonogram a termíny (orientačné)
Otvorenie výzvy16.01.2025
Termín na predloženie29. apríl 2025 – 17:00 SEČ (Brusel)
Hodnoteniemáj – október 2025
Informácie o výsledkoch hodnoteniaoktóber 2025
  

Podpora verejného orgánu

Keďže priorita 3 sa priamo týka verejných orgánov, ich účasť v konzorciu je povinná buď ako hlavného žiadateľa, alebo spolužiadateľa.

V prípade priorít 1 a 2 sa dôrazne odporúča zapojiť verejný orgán vrátane vnútroštátnych, regionálnych a miestnych orgánov, aby podporil projekty alebo sa na nich aktívne zúčastnil. V tomto prípade bude táto podpora vyjadrená prostredníctvom prílohy k žiadosti (list od verejného orgánu) a bude hodnotená v rámci kritéria  č. 2 „Kvalita“.

Oprávnení účastníci (oprávnené krajiny)

Žiadatelia musia:

  • Hlavní žiadatelia a spolužiadatelia musia byť právnické osoby (verejné alebo súkromné subjekty) alebo medzinárodné organizácie.;
  • Hlavní žiadatelia musia byť neziskové organizácie. Ziskové organizácie môžu podať žiadosť len v spolupráci s verejnými subjektmi alebo súkromnými neziskovými organizáciami.
  • Žiadatelia musia mať formálne sídlo v jednej z oprávnených krajín, t. j:
  1. členských štátoch EÚ (vrátane zámorských krajín a území);
  2. krajiny mimo EÚ: krajiny pridružené k programu CERV alebo krajiny, ktoré sú v procese rokovaní o Asociačnej dohode (Association Agreement) a v ktorých dohoda nadobudne platnosť pred podpisom grantu (k novembru 2024 sú to nasledujúce krajiny: Albánsko, Bosna a Hercegovina, Kosovo, Srbsko a Ukrajina).

Ďalšie kritériá oprávnenosti:

  1. Činnosti sa musia uskutočňovať v ktorejkoľvek z oprávnených krajín.
  2. Výška grantu EÚ, o ktorý sa žiada, nesmie byť nižšia ako 200 000 EUR.
  3. Projekt môže byť vnútroštátny alebo nadnárodný; na žiadosti sa musia podieľať aspoň dvaja žiadatelia (hlavný žiadateľ a aspoň jeden spolužiadateľ, ktorý nie je pridruženým subjektom alebo pridruženým partnerom).
  4. v rámci priority 3 musí byť v konzorciu zapojený aspoň jeden orgán verejnej správy (vnútroštátny, regionálny alebo miestny orgán), a to buď ako hlavný žiadateľ, alebo ako spolužiadateľ.

Forma grantu, miera financovania a maximálna výška grantu

Grant bude paušálny/jednorazový. To znamená, že sa z neho uhradí fixná suma na základe paušálnej sumy alebo financovania, ktorá NIE je viazaná na náklady. Výšku stanoví orgán udeľujúci pomoc na základe odhadovaného rozpočtu projektu a miery financovania vo výške 90 % (zvyšných 10% z vlastných zdrojov + nefinančné príspevky + dobrovoľnícka práca… atď.)

Dobrovoľníci pracujú zadarmo, ale napriek tomu môžu byť pridaní do rozpočtu vo forme vopred stanovených jednotkových nákladov (na dobrovoľníka), a tak vám umožnia využiť prácu dobrovoľníkov pre grant (zvýšením sumy úhrady až do výšky 100% bežných nákladov).

Spôsoby podávania správ a platieb

  • Po podpise grantu zvyčajne dostanete zálohovú platbu na začatie práce na projekte (pohyblivá čiastka zvyčajne vo výške 80 % maximálnej sumy grantu; výnimočne nižšia alebo žiadna zálohová platba). Predbežné financovanie bude vyplatené 30 dní od nadobudnutia účinnosti/finančnej záruky (ak sa vyžaduje) – podľa toho, čo nastane neskôr.
  • Okrem toho sa od prijímateľov očakáva predloženie jednej alebo viacerých správ o dosiahnutom pokroku, ktoré nie sú spojené s platbami.
  • Vyplatenie zostatku: Na konci projektu EK vypočíta konečnú sumu grantu. Ak je súčet predchádzajúcich platieb vyšší ako konečná suma grantu, požiada koordinátora o vrátenie rozdielu (vymáhanie).

Prípustnosť a dokumenty

Žiadosti musia byť predložené elektronicky prostredníctvom elektronického systému na predkladanie žiadostí na portáli Funding and Tenders (prístupný cez stránku Topic v časti Search Funding & Tenders). Predkladanie žiadostí v papierovej forme NIE JE možné.

  • Časť A formulára žiadosti – obsahuje administratívne informácie o účastníkoch (budúci koordinátor, príjemcovia a pridružené subjekty) a súhrnný rozpočet projektu (vyplňuje sa priamo online).
  • časť B formulára žiadosti – obsahuje technický opis projektu (treba ho stiahnuť zo systému na predkladanie žiadostí na portáli, vyplniť a potom skompilovať a znovu nahrať), max 45 strán.
  • KPI nástroj (vyplní sa priamo online), ktorá obsahuje ďalšie údaje o projekte vrátane povinných ukazovateľov.

Používanie umelej inteligencie (AI) v žiadostiach

Dôkladne preskúmať a overiť obsah generovaný umelou inteligenciou, aby sa zabezpečila jeho vhodnosť a presnosť, ako aj jeho súlad s predpismi o duševnom vlastníctve. Žiadatelia sú plne zodpovední za obsah projektovej žiadosti (dokonca aj za tie časti, ktoré vytvoril nástroj AI) a musia transparentne zverejniť, ktoré nástroje AI boli použité a ako boli využité.

Povinné prílohy a podporné dokumenty (šablóny, ktoré je možné stiahnuť zo systému na predkladanie žiadostí na portáli, vyplniť, skompilovať a opätovne nahrať):

  • podrobná tabuľka rozpočtu,
  • životopisy hlavného projektového tímu,
  • výročné správy (koordinátori za posledný rok, verejné orgány majú výnimku),
  • zoznam predchádzajúcich projektov za posledné 4 roky (šablóna v časti B, povinné pre koordinátora),
  • Podporný list od orgánu verejnej správy (pre priority 1 a 2). V prípade priority 3, keďže sa priamo týka verejných orgánov, je ich zapojenie do konzorcia povinné buď ako hlavného žiadateľa, alebo spolužiadateľa.
  • Pre všetkých účastníkov, ktorí realizujú činnosti zahŕňajúce deti (mladšie ako 18 rokov):
  1. Súkromné subjekty, musia poskytnúť svoju politiku ochrany detí (CPP), ktorá zahŕňa štyri oblasti opísané v štandardoch na ochranu detí Keeping Children Safe.
  2. Verejné subjekty musia poskytnúť aspoň čestné vyhlásenie.

Znenie výzvy v anglickom jazyku

Znenie výzvy v slovenskom jazyku

Scroll to Top