Výzva Siete miest (Networks of Towns)
CERV-2026-CITIZENS-TOWN-NT
Témy a priority
- Podporovať angažovanosť, účasť a demokratické zapojenie občanov na miestnej, národnej a európskej úrovni, propagovať občianstvo EÚ, spoločné hodnoty a demokratické normy.
- Zvyšovať povedomie o výhodách rozmanitosti, bojovať proti diskriminácii, rasizmu a vylúčeniu a podporovať účasť nedostatočne zastúpených skupín, vrátane rasovo diskriminovaných osôb, migrantov a osôb LGBTIQ.
- Podporovať aktívne zapojenie občanov, vrátane detí, do verejného života a propagovať demokratickú účasť, rodovú rovnosť a zastúpenie v miestnom rozhodovacom procese.
- Podpora preventívnych opatrení a úsilia o zvyšovanie povedomia, zdieľanie osvedčených postupov politík zameraných na obmedzenie násilia páchaného na ženách, domáceho násilia a násilia páchaného na deťoch na miestnej úrovni, ako aj šikanovania.
- Projekty môžu tiež podporovať povedomie o význame demokratickej účasti občanov prostredníctvom kultúrnych aktivít, a to aj tak, že sa inšpirujú iniciatívou Nový európsky Bauhaus alebo s ňou súvisia.
Dostupný rozpočet
12 000 000 EUR
| Harmonogram a termíny (orientačné) | |
| Otvorenie výzvy | 17. december 2025 |
| Termín na predloženie | 16. apríl 2026 – 17:00 SEČ (Brusel) |
| Hodnotenie | máj – júl 2026 |
| Informácie o výsledkoch hodnotenia | október 2026 |
| Podpis Grantovej Zmluvy | január 2027 |
Oprávnení účastníci (oprávnené krajiny)
Žiadatelia musia:
- byť právnickými subjektmi (verejnými alebo súkromnými);
- mať sídlo v jednej z oprávnených krajín, t. j.
- členských štátoch EÚ (vrátane zámorských krajín a území);
- krajiny mimo EÚ: krajiny pridružené k programu CERV alebo krajiny, ktoré sú v procese rokovaní o Asociačnej dohode (Association Agreement) a v ktorých dohoda nadobudne platnosť pred podpisom grantu.
Hlavnými žiadateľmi a spolužiadateľmi musia byť neziskové mestá/obce a/alebo iné úrovne miestnych orgánov alebo ich partnerské výbory alebo iné neziskové organizácie zastupujúce miestne orgány.
Ďalšie kritériá oprávnenosti:
- Aktivity sa musia uskutočniť aspoň v dvoch rôznych oprávnených krajinách.
- Žiadosť musí zahŕňať najmenej štyroch žiadateľov (hlavný žiadateľ (t. j. „koordinátor“) a najmenej traja spolužiadatelia, ktorí nie sú prepojeným subjektom alebo pridruženým partnerom) z najmenej štyroch rôznych oprávnených krajín, z ktorých aspoň dvaja sú členskými štátmi EÚ.
- Minimálna výška grantu : 100 000 EUR
Projekty by zvyčajne mali trvať 12 až 24 mesiacov.
Forma grantu, miera financovania a maximálna výška grantu
Ide o paušálny grant. Paušálna suma sa musí vypočítať v súlade s metodikou uvedenou v rozhodnutí o paušálnej sume a s použitím podrobnej rozpočtovej tabuľky/kalkulačky.
Výpočet paušálnej sumy je založený na dvoch parametroch: počet priamych účastníkov a počet oprávnených krajín na jedno podujatie (fyzicky alebo online).
Rozpočtové kategórie pravidlá oprávnenosti nákladov
- Jedna paušálna suma zodpovedá jednému pracovnému balíku (WP) v projektovej žiadosti.
- 1 Pracovný balík = 1 podujatie = 1 aktivita alebo viacero aktivít
- Podujatie sa koná v rámci vymedzeného časového rámca a môže zahŕňať rôzne typy aktivít (konferencie, workshopy, školenia, semináre, diskusie, webináre, výstavy, kampane, prieskumy, výskumy atď.) spojené s činnosťou, ktorá zhromažďuje cieľové skupiny/ účastníkov. Aktivity podujatia sa nemusia konať v ten istý deň.
- Zákaz dvojitého financovania: priamy účastník môže byť uvedený za dané podujatie len raz v rámci pracovného balíka (WP), aj keby sa zúčastnil na rôznych aktivitách. Ak sa jedná o dva rôzne WP, t.j. dve odlišné podujatia, môže byť účastník započítaný dvakrát, ak sa neprelínajú časy.
Minimálny počet účastníkov je 25 pre fyzické podujatia a 101 pre online podujatia. Hybridné podujatia sú oprávnené.
Podujatie sa koná v rámci vymedzeného časového rámca a môže zahŕňať rôzne typy aktivít. Aktivity podujatia sa nemusia konať v ten istý deň. Ako aktivita sa počíta aj menšie prípravné stretnutie, nemusí to byť veľká akcia na prezentáciu výsledkov. Účasť na aktivitách musí byť priama a overiteľná.
Po podpise grantu zvyčajne dostanete zálohovú platbu na začatie práce na projekte (pohyblivá čiastka zvyčajne vo výške 60 % maximálnej sumy grantu; výnimočne nižšia alebo žiadna zálohová platba). Predbežné financovanie bude vyplatené 30 dní od nadobudnutia účinnosti/finančnej záruky (ak sa vyžaduje) – podľa toho, čo nastane neskôr.
Prípustnosť a dokumenty
Žiadosti musia byť predložené elektronicky prostredníctvom elektronického systému na predkladanie žiadostí na portáli Funding and Tenders (prístupný cez stránku Topic v časti Search Funding & Tenders). Predkladanie žiadostí v papierovej forme NIE je možné.
- Časť A formulára žiadosti – obsahuje administratívne informácie o účastníkoch (budúci koordinátor, príjemcovia a pridružené subjekty) a súhrnný rozpočet projektu (vyplňuje sa priamo online).
- časť B formulára žiadosti – obsahuje technický opis projektu (treba ho stiahnuť zo systému na predkladanie žiadostí na portáli, vyplniť a potom skompilovať a znovu nahrať), max 70 strán.
- KPI – časť C (vyplní sa priamo online), ktorá obsahuje ďalšie údaje o projekte vrátane povinných ukazovateľov.
Povinné prílohy a podporné dokumenty (nahrajú sa do systému):
- podrobná rozpočtová tabuľka/kalkulačka;
- zoznam predchádzajúcich projektov (kľúčové projekty za posledné 4 roky; vzor je k dispozícii v časti B). Neplatí pre novozaložené organizácie;
- podporný list podpísaný samosprávou (platí pre žiadateľov a partnerov v kategórii „Nezisková organizácia zastupujúca miestny orgán“). Dokument musí byť predložený najneskôr vo fáze GAP;
- životopisy hlavného projektového tímu: len pre súkromné neziskové organizácie;
- výročné správy za minulý rok: len pre súkromné neziskové organizácie. Nevzťahuje sa na novozaložené organizácie (podľa iných príloh);
- pre všetkých účastníkov, ktorí vykonávajú činnosti zahŕňajúce deti (osoby mladšie ako 18 rokov): ich Politika ochrany detí, ktorá zahŕňa štyri oblasti opísané v štandardoch na ochranu detí Keeping Children Safe Child Safeguarding Standards (pre verejné subjekty čestné vyhlásenie podľa dostupného vzoru, pre súkromné subjekty: vypracovaná Politika ochrany detí).
