Výzva CERV-2025-CITIZENS-REM - Európska spomienka

Témy a priority

Výzva sa týka týchto tém, ktoré predstavujú štyri priority výzvy:

    1. CERV-2025-CITIZENS-REM-TRANSITION– Demokratická transformácia, (znovu)budovanie a posilňovanie spoločnosti založenej na právnom štáte, demokracii a základných právach
    2. CERV-2025-CITIZENS-REM-HOLOCAUSTJEW – Pamiatka holokaustu židovského národa (tzv. Shoah)
    3. CERV-2025-CITIZENS-REM-GENCRIME: Posilnenie pripomínania holokaustu, genocídy, vojnových zločinov a zločinov proti ľudskosti na posilnenie demokracie v EÚ
    4. CERV-2025-CITIZENS-REM-HISTMIGRATION – Migrácia, dekolonizácia, otrokárstvo, multikultúrne európske spoločnosti

Činnosti, ktoré možno financovať (rozsah) 

Priorita 1:

  • budovanie a rozvíjanie demokracie v Európe po páde totalitných a autoritatívnych režimov (komunistických či fašistických);
  • hľadanie spoločných vzorcov aj národných špecifík, dôraz na trvalý dopad totalitnej minulosti a jej pretrvávajúce interpretácie a pamäť;
  • spomienka na odpor voči týmto režimom ako súčasť dnešného úsilia o ochranu demokracie;
  • vzdelávanie a pripomínanie týchto udalostí na účely silnejšieho vedomia o potrebe chrániť demokratické hodnoty, vrátane práva na nesúhlas a slobodný politický priestor;
  • skúmanie nástrojov historickej spravodlivosti – napríklad súdnymi procesmi či reštitúciami.

Priorita 2:

  • analýza okolností a mechanizmov, za akých sa Shoah odohrávala – priebeh perzekúcie,  formy násilia, zapojenie štátnych a neštátnych aktérov;
  • boj proti prekrúcaniu, banalizácii a popieraniu židovského holokaustu- vrátane konšpiračných teórií, falošných historických paralel a spájania s konfliktom na Blízkom východe;
  • digitalizácia historických materiálov a výpovedí svedkov na účely vzdelávania a školenia;
  • pripomínanie Medzinárodného dňa pamiatky obetí holokaustu (27. január) a národných pamätných dní – ceremónie, osvetové kampane, verejné diskusie;
  • odsudzovanie glorifikácie nacizmu a dôsledné odmietanie neonacistických prejavov a aktivít;
  • výskum pôvodu umeleckých diel a kultúrnych predmetov ulúpených počas holokaustu – nástroje pre zvyšovanie povedomia.

Priorita 3:

  • nové prístupy k pripomínaniu, vzdelávaniu a vyučovaniu o týchto zločinoch – inkluzívne a participatívne metódy, umelecké spracovanie pamäti…atď.;
  • odmietanie popierania, skresľovania, bagatelizácie a falošných historických paralel;
  • reflexia protichodných národných a regionálnych naratívov o temných obdobiach európskych dejín a ich spoločných regionálnych dopadoch;
  • digitalizácia historických prameňov a svedectiev – využitie vo vzdelávaní a historickom výskume;
  • medzigeneračný dialóg – prepojenie mladých ľudí a staršej generácie pri odovzdávaní pamäti a porozumenia;
  • zapojenie novoprichádzajúcich a migrantov – výučba o dejinách európskych genocíd s cieľom budovať spoločné povedomie o hodnotách EÚ.

Priorita 4:

  • odkaz kolonializmu a jeho pretrvávajúci vplyv na súčasné multikultúrne európske spoločnosti, a to s cieľom podporiť Akčný plán EÚ proti rasizmu na roky 2020 – 2025;
  • povedomie o dejinách a kultúre Rómov – príspevok k rovnosti, inklúzii a participácii v Strategického rámca EÚ pre Rómov ;
  • skúmanie spoločných európskych skúseností migrácie – súvislosti s vojnami, politickými prechodmi, kolonizáciou a dekolonizáciou, hospodárskymi faktormi a prenasledovaním;
  • uplatnenie prierezového prístupu – prepájanie rôznych menšín a identít (Židia, Rómovia, občania z bývalých kolónií, ďalšie historicky migrujúce skupiny).

Špecifikácia rozpočtu: 18 miliónov EUR

CERV-2025-CITIZENS-REM-TRANSITION1 900 000 EUR
CERV-2025-CITIZENS-REM-HOLOCAUSTJEW9 000 000 EUR
CERV-2025-CITIZENS-REM-GENCRIME2 400 000 EUR
CERV-2025-CITIZENS-REM-HISTMIGRATION4 700 000 EUR
  
Harmonogram a termíny (orientačné)
Otvorenie výzvy19.06.2025
Termín na predloženie1. október 2025 – 17:00 SEČ (Brusel)
Hodnotenieoktóber 2025 – marec 2026
Informácie o výsledkoch hodnoteniamarec 2026
 Podpis Grantovej Zmluvyapríl-júl 2026

Prípustnosť a dokumenty

Žiadosti musia byť predložené elektronicky prostredníctvom elektronického systému na predkladanie žiadostí na portáli Funding and Tenders (prístupný cez stránku Topic v časti Search Funding & Tenders). Predkladanie žiadostí v papierovej forme NIE je možné.

  • Časť A formulára žiadosti – obsahuje administratívne informácie o účastníkoch (budúci koordinátor, príjemcovia a pridružené subjekty) a súhrnný rozpočet projektu (vyplňuje sa priamo online).
  • časť B formulára žiadosti – obsahuje technický opis projektu (treba ho stiahnuť zo systému na predkladanie žiadostí na portáli, vyplniť a potom skompilovať a znovu nahrať), max 70 strán.
  • časť C  (vyplní sa priamo online), ktorá obsahuje ďalšie údaje o projekte vrátane povinných ukazovateľov.
  • povinné prílohy (šablóny, ktoré je možné stiahnuť zo systému na predkladanie dokumentov na portáli, vyplniť, zostaviť a opätovne nahrať): podrobná rozpočtová tabuľka/kalkulačka

Podporné dokumenty:

  • zoznam predchádzajúcich projektov (kľúčové projekty za posledné 4 roky) (vzor je k dispozícii v časti B) (neplatí pre novozaložené organizácie);
  • pre všetkých účastníkov, ktorí vykonávajú činnosti zahŕňajúce deti (osoby mladšie ako 18 rokov): ich politika ochrany detí, ktorá zahŕňa štyri oblasti opísané v štandardoch na ochranu detí Keeping Children Safe Child Safeguarding Standards (pre verejné subjekty čestné vyhlásenie podľa dostupného vzoru, pre súkromné subjekty: vypracovaná Politika ochrany detí).

Oprávnení účastníci (oprávnené krajiny)

Žiadatelia musia:

  • hlavní žiadatelia („Koordinátori“) musia byť neziskové právnické subjekty (verejné alebo súkromné) alebo medzinárodné organizácie.

  • spolužiadatelia musia byť neziskovými alebo ziskovými právnickými osobami (verejnými alebo súkromnými subjektmi). Organizácie, ktoré sú ziskové, môžu podávať žiadosti len v spolupráci s verejnými subjektmi, súkromnými neziskovými organizáciami alebo s medzinárodnými organizáciami.

  • mať sídlo v jednej z oprávnených krajín, t. j:

    – v členských štátoch EÚ (vrátane zámorských krajín a území);

    – krajiny mimo EÚ: krajiny pridružené k programu CERV alebo krajiny, ktoré sú v procese rokovaní o Asociačnej dohode (Association Agreement) a v ktorých dohoda nadobudne platnosť pred podpisom grantu.

Ďalšie podmienky oprávnenosti:

  • aktivity sa musia uskutočňovať v niektorej z oprávnených krajín;
  • výška grantu EÚ, o ktorý sa žiada, nesmie byť nižšia ako 50 000 EUR; neexistuje maximálny limit;
  • projekt môže byť národný alebo nadnárodný; 
  • na žiadosti sa musia podieľať najmenej dvaja žiadatelia (hlavný žiadateľ a najmenej jeden spolužiadateľ, ktorý nie je prepojeným subjektom alebo pridruženým partnerom).

Formálne a finančné náležitosti

Trvanie

  • Projekty by zvyčajne mali trvať 12 až 24 mesiacov.

Míľniky a výstupy

  • Povinný výstup (deliverable) v každom pracovnom balíku (Work Package)– Opisný hárok podujatia – vzor dostupný v dokumente výzvy a na našom webe (Knižnica > Pomocné materiály).
  • Povinný míľnik za projekt: EUSurvey – Survey Prieskum EÚ o spravodlivosti, právach a hodnotách. Slúži na získanie spätnej väzby od účastníkov podujatí.

Forma grantu, miera financovania a maximálna výška grantu

Ide o paušálny grant. Paušálna suma sa musí vypočítať v súlade s metodikou uvedenou v rozhodnutí o paušálnej sume a s použitím podrobnej rozpočtovej tabuľky/kalkulačky.

Výpočet paušálnej sumy je založený na dvoch parametroch: počet priamych účastníkov a počet oprávnených krajín na jedno podujatie (fyzicky alebo online).

Rozpočtové kategórie  pravidlá oprávnenosti nákladov

    • Jedna paušálna suma zodpovedá jednému pracovnému balíku (WP) v projektovej žiadosti.
    • 1 Pracovný balík = 1 podujatie = 1 aktivita alebo viacero aktivít
    • Podujatie sa koná v rámci vymedzeného časového rámca a môže zahŕňať rôzne typy aktivít (konferencie, workshopy, školenia, semináre, diskusie, webináre, výstavy, kampane, prieskumy, výskumy atď.) spojené s činnosťou, ktorá zhromažďuje cieľové skupiny/ účastníkov. Aktivity podujatia sa nemusia konať v ten istý deň.
    • Zákaz dvojitého financovania: priamy účastník môže byť uvedený za dané podujatie len raz v rámci pracovného balíka (WP), aj keby sa zúčastnil na rôznych aktivitách. Ak sa jedná o dva rôzne WP, t.j. dve odlišné podujatia, môže byť účastník započítaný dvakrát, ak sa neprelínajú časy.

Spôsoby podávania správ a platieb

Po podpise grantu zvyčajne dostanete zálohovú platbu na začatie práce na projekte (pohyblivá čiastka zvyčajne vo výške 60 % maximálnej sumy grantu; výnimočne nižšia alebo žiadna zálohová platba). Predbežné financovanie bude vyplatené 30 dní od nadobudnutia účinnosti/finančnej záruky (ak sa vyžaduje) – podľa toho, čo nastane neskôr.

Znenie výzvy v anglickom jazyku

Scroll to Top