Výzva CERV-2025-CHAR-LITI - Charta základných práv EÚ

Témy a priority

Výzva sa týka týchto tém, ktoré predstavujú päť priorít výzvy:

    1. CERV-2025-CHAR-LITI-CHARTER (téma 1): Budovanie kapacít a zvyšovanie povedomia o Charte základných práv EÚ;
    2. CERV-2025-CHAR-LITI-CIVIC (téma 2): Podpora práv a hodnôt prostredníctvom posilnenia občianskeho priestoru;
    3. CERV-2025-CHAR-LITI-LITIGATION (téma 3): Strategické súdne spory;
    4. CERV-2025-CHAR-LITI-SPEECH (Téma 4): Ochrana hodnôt a práv EÚ prostredníctvom boja proti nenávistným prejavom a trestným činom z nenávisti;
    5. CERV-2025-CHAR-LITI-WHISTLE (téma 5): Podpora priaznivého prostredia na ochranu oznamovateľov.

Činnosti, ktoré možno financovať (rozsah) 

  1. Budovanie kapacít a zvyšovanie povedomia o Charte základných práv EÚ:
  • Činnosti zamerané na zvyšovanie informovanosti a budovanie kapacít s cieľom zvýšiť znalosti najmä organizácií občianskej spoločnosti, ale aj obhajcov ľudských práv a ďalších kľúčových partnerov o používaní Charty;
  • uľahčenie spolupráce medzi organizáciami občianskej spoločnosti a ďalšími kľúčovými aktérmi v oblasti presadzovania Charty, ako sú národné inštitúcie pre ľudské práva (NHRI), orgány pre rovnosť, inštitúcie ombudsmanov a orgány členských štátov (na národnej, regionálnej a miestnej úrovni);
  • odborná príprava a školenia pre odborníkov a to aj prostredníctvom operačných usmernení a vzdelávacích nástrojov;
  • vzájomné učenie sa, výmena osvedčených postupov, rozvoj pracovných a vzdelávacích metód vrátane mentorských programov, ktoré sa môžu preniesť do iných krajín;
  • vypracovanie metód na posudzovanie vplyvu na základné práva a na účely konzultácií so zainteresovanými stranami;
  • analytické činnosti, ako je zber a výskum údajov rozdelených podľa pohlavia a vytváranie nástrojov alebo databáz údajov o základných právach (napr. databázy judikatúry);
  • komunikačné činnosti vrátane šírenia informácií a zvyšovania povedomia o základných právach zakotvených v Charte;
  1. Podpora práv a hodnôt posilnením občianskeho priestoru:
  • Analytické činnosti a vytvorenie metodiky na monitorovanie občianskeho priestoru v členských štátoch EÚ;
  • vzájomné učenie sa, výmena osvedčených postupov vrátane tých, ktoré sa môžu preniesť do iných krajín;
  • komunikačné činnosti vrátane šírenia informácií a zvyšovania povedomia o súčasnom stave občianskeho priestoru, a to aj na úrovni EÚ;
  • budovanie kapacít organizácií občianskej spoločnosti v oblasti monitorovania občianskeho priestoru vrátane vývoja nástrojov a služieb na:
  • podporu a ochranu organizácií občianskej spoločnosti, ich členov, ako aj obhajcov ľudských práv, ktorí pracujú na ochrane a presadzovaní hodnôt EÚ a čelia hrozbám a útokom;
  • uľahčenie nahlasovania hrozieb a útokov a dokumentovanie a analýzu prostredia, v ktorom pracujú organizácie občianskej spoločnosti;
  • zabezpečenie existujúcich služieb na podporu obetí a dostupných tiesňových liniek;
  • rozvoj súčinnosti a protokolov o spolupráci medzi aktérmi, ktorí pracujú na ochrane občianskeho priestoru na miestnej, regionálnej, vnútroštátnej a európskej úrovni, a medzi nimi a vnútroštátnymi a európskymi orgánmi.
  1. Strategické súdne spory:
  • Činnosti zamerané na zvýšenie schopnosti organizácií občianskej spoločnosti vrátane právnikov pracujúcich pre ne, národné inštitúcie pre ľudské práva (NHRI), orgány pre rovnosť a ombudsmanov a iných ochrancov práv rozvíjať zručnosti a kapacity v oblasti strategických súdnych sporov týkajúcich sa základných práv podľa Charty;
  • analytické činnosti, ako je zber údajov a výskum a vytváranie nástrojov alebo databáz (napr. tematických databáz judikatúry);
  • komunikačné činnosti vrátane šírenia informácií a zvyšovania povedomia o právach, mechanizmoch nápravy a strategických prípadoch;
  • budovanie kapacít a aktivity na zvyšovanie povedomia s cieľom čeliť zjavne neopodstatneným alebo zneužitým súdnym konaniam proti novinárom a obhajcom ľudských práv, ktorí sa zapájajú do verejného života (strategické súdne procesy proti účasti verejnosti).

! Upozorňujeme, že v rámci tejto priority sa nebudú financovať súdne poplatky !

  1. Ochrana hodnôt a práv EÚ prostredníctvom boja proti nenávistným prejavom a trestným činom z nenávisti:
  • Aktivity zamerané na zvýšenie všeobecného povedomia o spoločenských dôsledkoch nenávisti a polarizácie a na riešenie ich základných príčin, najmä v oblasti vyučovania a vzdelávania;
  • činnosti umožňujúce organizáciám občianskej spoločnosti spolupracovať s príslušnými orgánmi s cieľom podporiť nahlasovanie a zaznamenávanie prípadov nenávisti, a to aj so zameraním na konkrétne dôvody, a prispieť k vytvoreniu metodík a mechanizmov zberu údajov;
  • aktivity na zabezpečenie podpory obetiam nenávistných prejavov a trestných činov z nenávisti, ktoré podporujú ich nahlasovanie, poskytujú praktickú pomoc pri hľadaní nápravy a rodovo citlivú a psychosociálnu podporu;
  • činnosti na podporu presadzovania existujúcich právnych predpisov zakazujúcich nenávistné prejavy a trestné činy z nenávisti, a to aj prostredníctvom odbornej prípravy pre odborníkov v oblasti presadzovania práva a spravodlivosti;
  • činnosti zamerané na vypracovanie národných alebo miestnych zoskupení alebo akčných plánov proti nenávistným prejavom a trestným činom z nenávisti a na vytvorenie alebo posilnenie mechanizmov štruktúrovanej spolupráce;
  • činnosti zamerané na zvýšenie odolnosti organizácií občianskej spoločnosti, ktoré sa zaoberajú bojom proti rasizmu, antisemitizmu, nenávistným prejavom a trestným činom z nenávisti vo všetkých ich formách, voči hrozbám a najmä kybernetickým útokom;
  • činnosti zamerané na boj proti nenávistným prejavom na internete, najmä na monitorovanie rozšírenosti nenávistných prejavov na sociálnych sieťach a “ekosystémov” nenávisti na internete, na nahlasovanie obsahu nenávistných prejavov IT spoločnostiam a na navrhovanie účinných iniciatív na predchádzanie nenávistným prejavom a boj proti nim. Tieto iniciatívy môžu zahŕňať kampane alebo vzdelávacie aktivity zamerané na riešenie spoločenských problémov spojených s nenávistnými prejavmi online.
  1. Podpora priaznivého prostredia pre ochranu oznamovateľov (whistleblowing)
  • Činnosti zamerané na budovanie kapacít s cieľom zlepšiť účinné vykonávanie platnej národnej legislatívy, ktorou sa uplatňuje Smernica o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti (činnosti zamerané na budovanie kapacít organizácií občianskej spoločnosti pôsobiacich v tejto oblasti a/alebo kapacít vnútroštátnych, regionálnych alebo miestnych orgánov verejnej správy, odborníkov z oblasti práva a súkromných organizácií, ktoré spolupracujú s organizáciami občianskej spoločnosti);
  • činnosti a nástroje na podporu zvyšovania informovanosti a komunikačných činností s cieľom zvýšiť informovanosť verejnosti a jej porozumenie národným právnym predpisom, ktorými sa uplatňuje Smernica o ochrane oznamovateľov;
  • analytické činnosti, ako je zber údajov o oznámeniach oznamovateľov a prípadoch odvetných opatrení;
  • vzájomné vzdelávacie aktivity a aktivity zamerané na výmenu osvedčených postupov.

! Prierezové témy: pri návrhu, implementácii a hodnotení projektov je dôležité zohľadnenie rodového hľadiska, princípu nediskriminácie a práv dieťaťa ako aj právo na spravodlivý súdny proces a sloboda prejavu !

Dostupný rozpočet

18 000 000 Eur

Špecifikácia rozpočtu

CERV-2025-CHAR-LITI-CHARTER3 600 000 EUR
CERV-2025-CHAR-LITI-CIVIC3 500 000 EUR
CERV-2025-CHAR-LITI-LITIGATION2 400 000 EUR
CERV-2025-CHAR-LITI-SPEECH6 000 000 EUR
CERV-2025-CHAR-LITI-WHISTLE2 500 000 EUR
Harmonogram a termíny (orientačné)
Otvorenie výzvy27.05.2025
Termín na predloženie18. september 2025 – 17:00 SEČ (Brusel)
Hodnotenieoktóber 2025 – február 2026
Informácie o výsledkoch hodnoteniaMarec 2026
 Podpis Grantovej Zmluvy Jún 2026

Prípustnosť a dokumenty

Žiadosti musia byť predložené elektronicky prostredníctvom elektronického systému na predkladanie žiadostí na portáli Funding and Tenders (prístupný cez stránku Topic v časti Search Funding & Tenders). Predkladanie žiadostí v papierovej forme NIE je možné.

  • Časť A formulára žiadosti – obsahuje administratívne informácie o účastníkoch (budúci koordinátor, príjemcovia a pridružené subjekty) a súhrnný rozpočet projektu (vyplňuje sa priamo online).
  • časť B formulára žiadosti – obsahuje technický opis projektu (treba ho stiahnuť zo systému na predkladanie žiadostí na portáli, vyplniť a potom skompilovať a znovu nahrať), max 70 strán.
  • časť C  (vyplní sa priamo online), ktorá obsahuje ďalšie údaje o projekte vrátane povinných ukazovateľov.
  • povinné prílohy (šablóny, ktoré je možné stiahnuť zo systému na predkladanie dokumentov na portáli, vyplniť, zostaviť a opätovne nahrať):
  • podrobná rozpočtová tabuľka/kalkulačka: nevzťahuje sa na túto výzvu

Podporné dokumenty:

  • Životopisy (štandardné) hlavného projektového tímu;
  • správy o činnosti za posledný rok (v prípade novozaložených organizácií sa neuvádza);
  • zoznam predchádzajúcich projektov (kľúčové projekty za posledné 4 roky) (vzor je k dispozícii v časti B) (neplatí pre novozaložené organizácie);
  • pre všetkých účastníkov, ktorí vykonávajú činnosti zahŕňajúce deti (osoby mladšie ako 18 rokov): ich politika ochrany detí, ktorá zahŕňa štyri oblasti opísané v štandardoch na ochranu detí Keeping Children Safe Child Safeguarding Standards (pre verejné subjekty čestné vyhlásenie podľa dostupného vzoru, pre súkromné subjekty: vypracovaná Politika ochrany detí).

Oprávnení účastníci (oprávnené krajiny)

Žiadatelia musia:

  • V prípade hlavných žiadateľov (t. j. “koordinátora”): byť neziskovými právnickými osobami (súkromnými subjektmi);
  • v prípade spolužiadateľov:
  • byť neziskovými alebo ziskovými právnickými osobami (verejnými alebo súkromnými subjektmi). Ziskové organizácie môžu podávať žiadosti len v spolupráci so súkromnými neziskovými organizáciami (Medzinárodné organizácie sú oprávnené, fyzické osoby nie sú oprávnené.);
  • musia mať formálne sídlo v jednej z oprávnených krajín, t. j: členské štáty EÚ (vrátane zámorských krajín a území (ZKÚ)).

Ďalšie podmienky oprávnenosti:

  • aktivity sa musia uskutočňovať v niektorej z oprávnených krajín (členské štáty EÚ);
  • výška grantu EÚ, o ktorý sa žiada, nesmie byť nižšia ako 75 000 EUR; neexistuje maximálny limit;
  • projekt môže byť národný alebo nadnárodný; žiadosť môže zahŕňať jednu (Konzorcium nie je povinné) alebo viac organizácií (hlavný žiadateľ a spolužiadatelia).

Maximálna výška grantu a doba trvania

Trvanie

  • Projekty by zvyčajne mali trvať 12 až 24 mesiacov.

Forma grantu, miera financovania a maximálna výška grantu

  • Grant bude založený na kombinácii skutočných nákladov (skutočné náklady s prvkami jednotkových nákladov a paušálnych sadzieb). To znamená, že sa z neho budú uhrádzať len určité druhy nákladov (oprávnené náklady) a náklady, ktoré skutočne vznikli v rámci vášho projektu (NIE rozpočtované náklady). V prípade jednotkových nákladov a paušálnych sadzieb môžete účtovať sumy vypočítané podľa vysvetlenia v Grantovej zmluve (pozri článok 6 a prílohy 2 a 2a).

Náklady budú uhradené vo výške financovania stanovenej v Grantovej zmluve (90 %).

Granty NESMÚ vytvárať zisk!

Rozpočtové kategórie pre túto výzvu:

  1. Personálne náklady:
    1. Zamestnanci,
    2. Fyzické osoby na základe priamej zmluvy,
    3. Vyslané osoby,
    4. Vlastníci MSP a fyzické osoby ako prijímatelia,
    5. Dobrovoľníci.
  2. Náklady na subdodávky
  3. Náklady na nákup tovaru:
  4. Cestovné a diéty,
  5. Vybavenie,
  6. Ostatný tovar, práce a služby.
  7. Nepriame náklady

Osobitné podmienky oprávnenosti nákladov pre túto výzvu:

Personálne náklady:

  • Vlastník MSP/fyzická osoba jednotkové náklady: Áno
  • jednotkové náklady dobrovoľníkov*: Áno (bez nepriamych nákladov)

– jednotkové náklady na cestovné a stravné: Áno

– náklady na zariadenie: Odpisy/amortizácia

paušálne nepriame náklady: 7 % oprávnených priamych nákladov (kategórie 1-4, okrem nákladov na dobrovoľníkov)

Iné:

  • Nepeňažné príspevky zadarmo sú povolené, ale sú nákladovo neutrálne, t. j. nemôžu byť deklarované ako náklad.
  • Úvodné stretnutie: náklady na úvodné stretnutie organizované poskytovateľom grantu sú oprávnené (cestovné náklady pre maximálne 2 osoby, spiatočný lístok do Bruselu a ubytovanie na jednu noc) len vtedy, ak sa stretnutie uskutoční po dátume začiatku projektu, ktorý je uvedený v grantovej dohode; dátum začiatku je možné zmeniť prostredníctvom dodatku, ak je to potrebné.
  • Webové stránky projektu: náklady na komunikáciu spojenú s prezentáciou projektu na webových stránkach účastníkov alebo ich účtoch na sociálnych sieťach sú oprávnené; náklady na samostatné webové stránky projektu oprávnené nie sú.

Spôsoby podávania správ a platieb

Po podpise grantu obvykle dostane žiadateľ predfinancovanie, aby mohol začať pracovať na projekte (zvyčajne vo výške 80 % maximálnej sumy grantu, výnimočne menej alebo žiadne predfinancovanie). Predbežné financovanie bude vyplatené 30 dní od nadobudnutia účinnosti/finančnej záruky (ak sa vyžaduje) – podľa toho, čo nastane neskôr.

*Dobrovoľníci pracujú zadarmo, ale napriek tomu môžu byť pridaní do rozpočtu vo forme vopred stanovených jednotkových nákladov (na dobrovoľníka), a tak vám umožnia využiť prácu dobrovoľníkov pre grant (zvýšením sumy úhrady až do výšky 100% bežných nákladov).

Znenie výzvy v anglickom jazyku

Scroll to Top