Výzva CERV-2025-CHAR-LITI - Charta základných práv EÚ
Témy a priority
Výzva sa týka týchto tém, ktoré predstavujú päť priorít výzvy:
- CERV-2025-CHAR-LITI-CHARTER (téma 1): Budovanie kapacít a zvyšovanie povedomia o Charte základných práv EÚ;
- CERV-2025-CHAR-LITI-CIVIC (téma 2): Podpora práv a hodnôt prostredníctvom posilnenia občianskeho priestoru;
- CERV-2025-CHAR-LITI-LITIGATION (téma 3): Strategické súdne spory;
- CERV-2025-CHAR-LITI-SPEECH (Téma 4): Ochrana hodnôt a práv EÚ prostredníctvom boja proti nenávistným prejavom a trestným činom z nenávisti;
- CERV-2025-CHAR-LITI-WHISTLE (téma 5): Podpora priaznivého prostredia na ochranu oznamovateľov.
Činnosti, ktoré možno financovať (rozsah)
- Budovanie kapacít a zvyšovanie povedomia o Charte základných práv EÚ:
- Činnosti zamerané na zvyšovanie informovanosti a budovanie kapacít s cieľom zvýšiť znalosti najmä organizácií občianskej spoločnosti, ale aj obhajcov ľudských práv a ďalších kľúčových partnerov o používaní Charty;
- uľahčenie spolupráce medzi organizáciami občianskej spoločnosti a ďalšími kľúčovými aktérmi v oblasti presadzovania Charty, ako sú národné inštitúcie pre ľudské práva (NHRI), orgány pre rovnosť, inštitúcie ombudsmanov a orgány členských štátov (na národnej, regionálnej a miestnej úrovni);
- odborná príprava a školenia pre odborníkov a to aj prostredníctvom operačných usmernení a vzdelávacích nástrojov;
- vzájomné učenie sa, výmena osvedčených postupov, rozvoj pracovných a vzdelávacích metód vrátane mentorských programov, ktoré sa môžu preniesť do iných krajín;
- vypracovanie metód na posudzovanie vplyvu na základné práva a na účely konzultácií so zainteresovanými stranami;
- analytické činnosti, ako je zber a výskum údajov rozdelených podľa pohlavia a vytváranie nástrojov alebo databáz údajov o základných právach (napr. databázy judikatúry);
- komunikačné činnosti vrátane šírenia informácií a zvyšovania povedomia o základných právach zakotvených v Charte;
- Podpora práv a hodnôt posilnením občianskeho priestoru:
- Analytické činnosti a vytvorenie metodiky na monitorovanie občianskeho priestoru v členských štátoch EÚ;
- vzájomné učenie sa, výmena osvedčených postupov vrátane tých, ktoré sa môžu preniesť do iných krajín;
- komunikačné činnosti vrátane šírenia informácií a zvyšovania povedomia o súčasnom stave občianskeho priestoru, a to aj na úrovni EÚ;
- budovanie kapacít organizácií občianskej spoločnosti v oblasti monitorovania občianskeho priestoru vrátane vývoja nástrojov a služieb na:
- podporu a ochranu organizácií občianskej spoločnosti, ich členov, ako aj obhajcov ľudských práv, ktorí pracujú na ochrane a presadzovaní hodnôt EÚ a čelia hrozbám a útokom;
- uľahčenie nahlasovania hrozieb a útokov a dokumentovanie a analýzu prostredia, v ktorom pracujú organizácie občianskej spoločnosti;
- zabezpečenie existujúcich služieb na podporu obetí a dostupných tiesňových liniek;
- rozvoj súčinnosti a protokolov o spolupráci medzi aktérmi, ktorí pracujú na ochrane občianskeho priestoru na miestnej, regionálnej, vnútroštátnej a európskej úrovni, a medzi nimi a vnútroštátnymi a európskymi orgánmi.
- Strategické súdne spory:
- Činnosti zamerané na zvýšenie schopnosti organizácií občianskej spoločnosti vrátane právnikov pracujúcich pre ne, národné inštitúcie pre ľudské práva (NHRI), orgány pre rovnosť a ombudsmanov a iných ochrancov práv rozvíjať zručnosti a kapacity v oblasti strategických súdnych sporov týkajúcich sa základných práv podľa Charty;
- analytické činnosti, ako je zber údajov a výskum a vytváranie nástrojov alebo databáz (napr. tematických databáz judikatúry);
- komunikačné činnosti vrátane šírenia informácií a zvyšovania povedomia o právach, mechanizmoch nápravy a strategických prípadoch;
- budovanie kapacít a aktivity na zvyšovanie povedomia s cieľom čeliť zjavne neopodstatneným alebo zneužitým súdnym konaniam proti novinárom a obhajcom ľudských práv, ktorí sa zapájajú do verejného života (strategické súdne procesy proti účasti verejnosti).
! Upozorňujeme, že v rámci tejto priority sa nebudú financovať súdne poplatky !
- Ochrana hodnôt a práv EÚ prostredníctvom boja proti nenávistným prejavom a trestným činom z nenávisti:
- Aktivity zamerané na zvýšenie všeobecného povedomia o spoločenských dôsledkoch nenávisti a polarizácie a na riešenie ich základných príčin, najmä v oblasti vyučovania a vzdelávania;
- činnosti umožňujúce organizáciám občianskej spoločnosti spolupracovať s príslušnými orgánmi s cieľom podporiť nahlasovanie a zaznamenávanie prípadov nenávisti, a to aj so zameraním na konkrétne dôvody, a prispieť k vytvoreniu metodík a mechanizmov zberu údajov;
- aktivity na zabezpečenie podpory obetiam nenávistných prejavov a trestných činov z nenávisti, ktoré podporujú ich nahlasovanie, poskytujú praktickú pomoc pri hľadaní nápravy a rodovo citlivú a psychosociálnu podporu;
- činnosti na podporu presadzovania existujúcich právnych predpisov zakazujúcich nenávistné prejavy a trestné činy z nenávisti, a to aj prostredníctvom odbornej prípravy pre odborníkov v oblasti presadzovania práva a spravodlivosti;
- činnosti zamerané na vypracovanie národných alebo miestnych zoskupení alebo akčných plánov proti nenávistným prejavom a trestným činom z nenávisti a na vytvorenie alebo posilnenie mechanizmov štruktúrovanej spolupráce;
- činnosti zamerané na zvýšenie odolnosti organizácií občianskej spoločnosti, ktoré sa zaoberajú bojom proti rasizmu, antisemitizmu, nenávistným prejavom a trestným činom z nenávisti vo všetkých ich formách, voči hrozbám a najmä kybernetickým útokom;
- činnosti zamerané na boj proti nenávistným prejavom na internete, najmä na monitorovanie rozšírenosti nenávistných prejavov na sociálnych sieťach a “ekosystémov” nenávisti na internete, na nahlasovanie obsahu nenávistných prejavov IT spoločnostiam a na navrhovanie účinných iniciatív na predchádzanie nenávistným prejavom a boj proti nim. Tieto iniciatívy môžu zahŕňať kampane alebo vzdelávacie aktivity zamerané na riešenie spoločenských problémov spojených s nenávistnými prejavmi online.
- Podpora priaznivého prostredia pre ochranu oznamovateľov (whistleblowing)
- Činnosti zamerané na budovanie kapacít s cieľom zlepšiť účinné vykonávanie platnej národnej legislatívy, ktorou sa uplatňuje Smernica o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti (činnosti zamerané na budovanie kapacít organizácií občianskej spoločnosti pôsobiacich v tejto oblasti a/alebo kapacít vnútroštátnych, regionálnych alebo miestnych orgánov verejnej správy, odborníkov z oblasti práva a súkromných organizácií, ktoré spolupracujú s organizáciami občianskej spoločnosti);
- činnosti a nástroje na podporu zvyšovania informovanosti a komunikačných činností s cieľom zvýšiť informovanosť verejnosti a jej porozumenie národným právnym predpisom, ktorými sa uplatňuje Smernica o ochrane oznamovateľov;
- analytické činnosti, ako je zber údajov o oznámeniach oznamovateľov a prípadoch odvetných opatrení;
- vzájomné vzdelávacie aktivity a aktivity zamerané na výmenu osvedčených postupov.
! Prierezové témy: pri návrhu, implementácii a hodnotení projektov je dôležité zohľadnenie rodového hľadiska, princípu nediskriminácie a práv dieťaťa ako aj právo na spravodlivý súdny proces a sloboda prejavu !
Dostupný rozpočet
18 000 000 Eur
Špecifikácia rozpočtu
CERV-2025-CHAR-LITI-CHARTER | 3 600 000 EUR |
CERV-2025-CHAR-LITI-CIVIC | 3 500 000 EUR |
CERV-2025-CHAR-LITI-LITIGATION | 2 400 000 EUR |
CERV-2025-CHAR-LITI-SPEECH | 6 000 000 EUR |
CERV-2025-CHAR-LITI-WHISTLE | 2 500 000 EUR |
Harmonogram a termíny (orientačné) | |
Otvorenie výzvy | 27.05.2025 |
Termín na predloženie | 18. september 2025 – 17:00 SEČ (Brusel) |
Hodnotenie | október 2025 – február 2026 |
Informácie o výsledkoch hodnotenia | Marec 2026 |
Podpis Grantovej Zmluvy | Jún 2026 |
Prípustnosť a dokumenty
Žiadosti musia byť predložené elektronicky prostredníctvom elektronického systému na predkladanie žiadostí na portáli Funding and Tenders (prístupný cez stránku Topic v časti Search Funding & Tenders). Predkladanie žiadostí v papierovej forme NIE je možné.
- Časť A formulára žiadosti – obsahuje administratívne informácie o účastníkoch (budúci koordinátor, príjemcovia a pridružené subjekty) a súhrnný rozpočet projektu (vyplňuje sa priamo online).
- časť B formulára žiadosti – obsahuje technický opis projektu (treba ho stiahnuť zo systému na predkladanie žiadostí na portáli, vyplniť a potom skompilovať a znovu nahrať), max 70 strán.
- časť C (vyplní sa priamo online), ktorá obsahuje ďalšie údaje o projekte vrátane povinných ukazovateľov.
- povinné prílohy (šablóny, ktoré je možné stiahnuť zo systému na predkladanie dokumentov na portáli, vyplniť, zostaviť a opätovne nahrať):
- podrobná rozpočtová tabuľka/kalkulačka: nevzťahuje sa na túto výzvu
Podporné dokumenty:
- Životopisy (štandardné) hlavného projektového tímu;
- správy o činnosti za posledný rok (v prípade novozaložených organizácií sa neuvádza);
- zoznam predchádzajúcich projektov (kľúčové projekty za posledné 4 roky) (vzor je k dispozícii v časti B) (neplatí pre novozaložené organizácie);
- pre všetkých účastníkov, ktorí vykonávajú činnosti zahŕňajúce deti (osoby mladšie ako 18 rokov): ich politika ochrany detí, ktorá zahŕňa štyri oblasti opísané v štandardoch na ochranu detí Keeping Children Safe Child Safeguarding Standards (pre verejné subjekty čestné vyhlásenie podľa dostupného vzoru, pre súkromné subjekty: vypracovaná Politika ochrany detí).
Oprávnení účastníci (oprávnené krajiny)
Žiadatelia musia:
- V prípade hlavných žiadateľov (t. j. “koordinátora”): byť neziskovými právnickými osobami (súkromnými subjektmi);
- v prípade spolužiadateľov:
- byť neziskovými alebo ziskovými právnickými osobami (verejnými alebo súkromnými subjektmi). Ziskové organizácie môžu podávať žiadosti len v spolupráci so súkromnými neziskovými organizáciami (Medzinárodné organizácie sú oprávnené, fyzické osoby nie sú oprávnené.);
- musia mať formálne sídlo v jednej z oprávnených krajín, t. j: členské štáty EÚ (vrátane zámorských krajín a území (ZKÚ)).
Ďalšie podmienky oprávnenosti:
- aktivity sa musia uskutočňovať v niektorej z oprávnených krajín (členské štáty EÚ);
- výška grantu EÚ, o ktorý sa žiada, nesmie byť nižšia ako 75 000 EUR; neexistuje maximálny limit;
- projekt môže byť národný alebo nadnárodný; žiadosť môže zahŕňať jednu (Konzorcium nie je povinné) alebo viac organizácií (hlavný žiadateľ a spolužiadatelia).
Maximálna výška grantu a doba trvania
Trvanie
- Projekty by zvyčajne mali trvať 12 až 24 mesiacov.
Forma grantu, miera financovania a maximálna výška grantu
- Grant bude založený na kombinácii skutočných nákladov (skutočné náklady s prvkami jednotkových nákladov a paušálnych sadzieb). To znamená, že sa z neho budú uhrádzať len určité druhy nákladov (oprávnené náklady) a náklady, ktoré skutočne vznikli v rámci vášho projektu (NIE rozpočtované náklady). V prípade jednotkových nákladov a paušálnych sadzieb môžete účtovať sumy vypočítané podľa vysvetlenia v Grantovej zmluve (pozri článok 6 a prílohy 2 a 2a).
Náklady budú uhradené vo výške financovania stanovenej v Grantovej zmluve (90 %).
Granty NESMÚ vytvárať zisk!
Rozpočtové kategórie pre túto výzvu:
- Personálne náklady:
- Zamestnanci,
- Fyzické osoby na základe priamej zmluvy,
- Vyslané osoby,
- Vlastníci MSP a fyzické osoby ako prijímatelia,
- Dobrovoľníci.
- Náklady na subdodávky
- Náklady na nákup tovaru:
- Cestovné a diéty,
- Vybavenie,
- Ostatný tovar, práce a služby.
- Nepriame náklady
Osobitné podmienky oprávnenosti nákladov pre túto výzvu:
Personálne náklady:
- Vlastník MSP/fyzická osoba jednotkové náklady: Áno
- jednotkové náklady dobrovoľníkov*: Áno (bez nepriamych nákladov)
– jednotkové náklady na cestovné a stravné: Áno
– náklady na zariadenie: Odpisy/amortizácia
– paušálne nepriame náklady: 7 % oprávnených priamych nákladov (kategórie 1-4, okrem nákladov na dobrovoľníkov)
Iné:
- Nepeňažné príspevky zadarmo sú povolené, ale sú nákladovo neutrálne, t. j. nemôžu byť deklarované ako náklad.
- Úvodné stretnutie: náklady na úvodné stretnutie organizované poskytovateľom grantu sú oprávnené (cestovné náklady pre maximálne 2 osoby, spiatočný lístok do Bruselu a ubytovanie na jednu noc) len vtedy, ak sa stretnutie uskutoční po dátume začiatku projektu, ktorý je uvedený v grantovej dohode; dátum začiatku je možné zmeniť prostredníctvom dodatku, ak je to potrebné.
- Webové stránky projektu: náklady na komunikáciu spojenú s prezentáciou projektu na webových stránkach účastníkov alebo ich účtoch na sociálnych sieťach sú oprávnené; náklady na samostatné webové stránky projektu oprávnené nie sú.
Spôsoby podávania správ a platieb
Po podpise grantu obvykle dostane žiadateľ predfinancovanie, aby mohol začať pracovať na projekte (zvyčajne vo výške 80 % maximálnej sumy grantu, výnimočne menej alebo žiadne predfinancovanie). Predbežné financovanie bude vyplatené 30 dní od nadobudnutia účinnosti/finančnej záruky (ak sa vyžaduje) – podľa toho, čo nastane neskôr.
*Dobrovoľníci pracujú zadarmo, ale napriek tomu môžu byť pridaní do rozpočtu vo forme vopred stanovených jednotkových nákladov (na dobrovoľníka), a tak vám umožnia využiť prácu dobrovoľníkov pre grant (zvýšením sumy úhrady až do výšky 100% bežných nákladov).
Znenie výzvy v anglickom jazyku