Výzva CERV-2025-CITIZENS-REM - Európska spomienka
Témy a priority
Výzva sa týka týchto tém, ktoré predstavujú štyri priority výzvy:
- CERV-2025-CITIZENS-REM-TRANSITION– Demokratická transformácia, (znovu)budovanie a posilňovanie spoločnosti založenej na právnom štáte, demokracii a základných právach
- CERV-2025-CITIZENS-REM-HOLOCAUSTJEW – Pamiatka holokaustu židovského národa (tzv. Shoah)
- CERV-2025-CITIZENS-REM-GENCRIME: Posilnenie pripomínania holokaustu, genocídy, vojnových zločinov a zločinov proti ľudskosti na posilnenie demokracie v EÚ
- CERV-2025-CITIZENS-REM-HISTMIGRATION – Migrácia, dekolonizácia, otrokárstvo, multikultúrne európske spoločnosti
Činnosti, ktoré možno financovať (rozsah)
Priorita 1:
- budovanie a rozvíjanie demokracie v Európe po páde totalitných a autoritatívnych režimov (komunistických či fašistických);
- hľadanie spoločných vzorcov aj národných špecifík, dôraz na trvalý dopad totalitnej minulosti a jej pretrvávajúce interpretácie a pamäť;
- spomienka na odpor voči týmto režimom ako súčasť dnešného úsilia o ochranu demokracie;
- vzdelávanie a pripomínanie týchto udalostí na účely silnejšieho vedomia o potrebe chrániť demokratické hodnoty, vrátane práva na nesúhlas a slobodný politický priestor;
- skúmanie nástrojov historickej spravodlivosti – napríklad súdnymi procesmi či reštitúciami.
Priorita 2:
- analýza okolností a mechanizmov, za akých sa Shoah odohrávala – priebeh perzekúcie, formy násilia, zapojenie štátnych a neštátnych aktérov;
- boj proti prekrúcaniu, banalizácii a popieraniu židovského holokaustu- vrátane konšpiračných teórií, falošných historických paralel a spájania s konfliktom na Blízkom východe;
- digitalizácia historických materiálov a výpovedí svedkov na účely vzdelávania a školenia;
- pripomínanie Medzinárodného dňa pamiatky obetí holokaustu (27. január) a národných pamätných dní – ceremónie, osvetové kampane, verejné diskusie;
- odsudzovanie glorifikácie nacizmu a dôsledné odmietanie neonacistických prejavov a aktivít;
- výskum pôvodu umeleckých diel a kultúrnych predmetov ulúpených počas holokaustu – nástroje pre zvyšovanie povedomia.
Priorita 3:
- nové prístupy k pripomínaniu, vzdelávaniu a vyučovaniu o týchto zločinoch – inkluzívne a participatívne metódy, umelecké spracovanie pamäti…atď.;
- odmietanie popierania, skresľovania, bagatelizácie a falošných historických paralel;
- reflexia protichodných národných a regionálnych naratívov o temných obdobiach európskych dejín a ich spoločných regionálnych dopadoch;
- digitalizácia historických prameňov a svedectiev – využitie vo vzdelávaní a historickom výskume;
- medzigeneračný dialóg – prepojenie mladých ľudí a staršej generácie pri odovzdávaní pamäti a porozumenia;
- zapojenie novoprichádzajúcich a migrantov – výučba o dejinách európskych genocíd s cieľom budovať spoločné povedomie o hodnotách EÚ.
Priorita 4:
- odkaz kolonializmu a jeho pretrvávajúci vplyv na súčasné multikultúrne európske spoločnosti, a to s cieľom podporiť Akčný plán EÚ proti rasizmu na roky 2020 – 2025;
- povedomie o dejinách a kultúre Rómov – príspevok k rovnosti, inklúzii a participácii v Strategického rámca EÚ pre Rómov ;
- skúmanie spoločných európskych skúseností migrácie – súvislosti s vojnami, politickými prechodmi, kolonizáciou a dekolonizáciou, hospodárskymi faktormi a prenasledovaním;
- uplatnenie prierezového prístupu – prepájanie rôznych menšín a identít (Židia, Rómovia, občania z bývalých kolónií, ďalšie historicky migrujúce skupiny).
Špecifikácia rozpočtu: 18 miliónov EUR
CERV-2025-CITIZENS-REM-TRANSITION | 1 900 000 EUR |
CERV-2025-CITIZENS-REM-HOLOCAUSTJEW | 9 000 000 EUR |
CERV-2025-CITIZENS-REM-GENCRIME | 2 400 000 EUR |
CERV-2025-CITIZENS-REM-HISTMIGRATION | 4 700 000 EUR |
Harmonogram a termíny (orientačné) | |
Otvorenie výzvy | 19.06.2025 |
Termín na predloženie | 1. október 2025 – 17:00 SEČ (Brusel) |
Hodnotenie | október 2025 – marec 2026 |
Informácie o výsledkoch hodnotenia | marec 2026 |
Podpis Grantovej Zmluvy | apríl-júl 2026 |
Prípustnosť a dokumenty
Žiadosti musia byť predložené elektronicky prostredníctvom elektronického systému na predkladanie žiadostí na portáli Funding and Tenders (prístupný cez stránku Topic v časti Search Funding & Tenders). Predkladanie žiadostí v papierovej forme NIE je možné.
- Časť A formulára žiadosti – obsahuje administratívne informácie o účastníkoch (budúci koordinátor, príjemcovia a pridružené subjekty) a súhrnný rozpočet projektu (vyplňuje sa priamo online).
- časť B formulára žiadosti – obsahuje technický opis projektu (treba ho stiahnuť zo systému na predkladanie žiadostí na portáli, vyplniť a potom skompilovať a znovu nahrať), max 70 strán.
- časť C (vyplní sa priamo online), ktorá obsahuje ďalšie údaje o projekte vrátane povinných ukazovateľov.
- povinné prílohy (šablóny, ktoré je možné stiahnuť zo systému na predkladanie dokumentov na portáli, vyplniť, zostaviť a opätovne nahrať): podrobná rozpočtová tabuľka/kalkulačka
Podporné dokumenty:
- zoznam predchádzajúcich projektov (kľúčové projekty za posledné 4 roky) (vzor je k dispozícii v časti B) (neplatí pre novozaložené organizácie);
- pre všetkých účastníkov, ktorí vykonávajú činnosti zahŕňajúce deti (osoby mladšie ako 18 rokov): ich politika ochrany detí, ktorá zahŕňa štyri oblasti opísané v štandardoch na ochranu detí Keeping Children Safe Child Safeguarding Standards (pre verejné subjekty čestné vyhlásenie podľa dostupného vzoru, pre súkromné subjekty: vypracovaná Politika ochrany detí).
Oprávnení účastníci (oprávnené krajiny)
Žiadatelia musia:
hlavní žiadatelia („Koordinátori“) musia byť neziskové právnické subjekty (verejné alebo súkromné) alebo medzinárodné organizácie.
spolužiadatelia musia byť neziskovými alebo ziskovými právnickými osobami (verejnými alebo súkromnými subjektmi). Organizácie, ktoré sú ziskové, môžu podávať žiadosti len v spolupráci s verejnými subjektmi, súkromnými neziskovými organizáciami alebo s medzinárodnými organizáciami.
mať sídlo v jednej z oprávnených krajín, t. j:
– v členských štátoch EÚ (vrátane zámorských krajín a území);
– krajiny mimo EÚ: krajiny pridružené k programu CERV alebo krajiny, ktoré sú v procese rokovaní o Asociačnej dohode (Association Agreement) a v ktorých dohoda nadobudne platnosť pred podpisom grantu.
Ďalšie podmienky oprávnenosti:
- aktivity sa musia uskutočňovať v niektorej z oprávnených krajín;
- výška grantu EÚ, o ktorý sa žiada, nesmie byť nižšia ako 50 000 EUR; neexistuje maximálny limit;
- projekt môže byť národný alebo nadnárodný;
- na žiadosti sa musia podieľať najmenej dvaja žiadatelia (hlavný žiadateľ a najmenej jeden spolužiadateľ, ktorý nie je prepojeným subjektom alebo pridruženým partnerom).
Formálne a finančné náležitosti
Trvanie
- Projekty by zvyčajne mali trvať 12 až 24 mesiacov.
Míľniky a výstupy
- Povinný výstup (deliverable) v každom pracovnom balíku (Work Package)– Opisný hárok podujatia – vzor dostupný v dokumente výzvy a na našom webe (Knižnica > Pomocné materiály).
- Povinný míľnik za projekt: EUSurvey – Survey Prieskum EÚ o spravodlivosti, právach a hodnotách. Slúži na získanie spätnej väzby od účastníkov podujatí.
Forma grantu, miera financovania a maximálna výška grantu
Ide o paušálny grant. Paušálna suma sa musí vypočítať v súlade s metodikou uvedenou v rozhodnutí o paušálnej sume a s použitím podrobnej rozpočtovej tabuľky/kalkulačky.
Výpočet paušálnej sumy je založený na dvoch parametroch: počet priamych účastníkov a počet oprávnených krajín na jedno podujatie (fyzicky alebo online).
Rozpočtové kategórie pravidlá oprávnenosti nákladov
- Jedna paušálna suma zodpovedá jednému pracovnému balíku (WP) v projektovej žiadosti.
- 1 Pracovný balík = 1 podujatie = 1 aktivita alebo viacero aktivít
- Podujatie sa koná v rámci vymedzeného časového rámca a môže zahŕňať rôzne typy aktivít (konferencie, workshopy, školenia, semináre, diskusie, webináre, výstavy, kampane, prieskumy, výskumy atď.) spojené s činnosťou, ktorá zhromažďuje cieľové skupiny/ účastníkov. Aktivity podujatia sa nemusia konať v ten istý deň.
- Zákaz dvojitého financovania: priamy účastník môže byť uvedený za dané podujatie len raz v rámci pracovného balíka (WP), aj keby sa zúčastnil na rôznych aktivitách. Ak sa jedná o dva rôzne WP, t.j. dve odlišné podujatia, môže byť účastník započítaný dvakrát, ak sa neprelínajú časy.
Spôsoby podávania správ a platieb
Po podpise grantu zvyčajne dostanete zálohovú platbu na začatie práce na projekte (pohyblivá čiastka zvyčajne vo výške 60 % maximálnej sumy grantu; výnimočne nižšia alebo žiadna zálohová platba). Predbežné financovanie bude vyplatené 30 dní od nadobudnutia účinnosti/finančnej záruky (ak sa vyžaduje) – podľa toho, čo nastane neskôr.
Znenie výzvy v anglickom jazyku